czwartek, 28 kwietnia 2016

TEST: Tamron 15-30 mm f/2.8 – superszeroko i ze stabilizacją

     Ilu producentów superszerokich zoomów, tyle pomysłów na rozegranie kompromisowych kwestii. Sigma i Canon: chcemy jak najszerzej, więc musimy uwypuklić przednią soczewkę i ograniczyć jasność. Nikon: chcę możliwie jak najszerzej przy f/2.8, więc mogę zjechać tylko do 14 mm. Canon w wariancie II: chcę płaski przód (filtry!) i otwór f/2.8, więc nie ma szans na krócej niż 16 mm. Tamron wybrał jeszcze inny wariant. Zdecydował się na wysoką jasność i wydłużenie góry zooma do 30 mm, czyli bardziej niż wszyscy „wypukli” konkurenci, którzy kończą się na 24 mm. Przy tym na dole jest ciut szerszy niż jasny zoom Canona. A wisienką na torcie jest stabilizacja obrazu, którą nie dysponuje żaden z konkurentów.

środa, 20 kwietnia 2016

Lux Noctis – malowanie światłem z drona

Fot: Reuben Wu
     Aż achnąłem gdy zobaczyłem te zdjęcia. Tchnie z nich atmosferą malarstwa krajobrazowego Romantyzmu: motywy zdjęć, sposób spojrzenia na nie, no i oczywiście TO ŚWIATŁO. Nie przyszło mi jakoś do głowy, że w fotografii dron może pełnić rolę nie platformy dla aparatu, ale baaardzo wysokiego i poruszającego się statywu oświetleniowego. A Reuben Wu na taki pomysł wpadł i podczepił pod drona 30-watową LEDową lampę Fiilex AL250. Efekty są wspaniałe, nie do uzyskania metodami naturalnymi. No, chyba że ktoś będzie z aparatem na statywie noc w noc polował na pożądane ustawienie księżyca i dziur w chmurach. Zajrzyjcie na stronę Reubena Wu, by obejrzeć resztę zdjęć z projektu Lux Noctis i filmik prezentujący (między innymi) trochę technikaliów.

niedziela, 17 kwietnia 2016

Trioplan 50/2.9, czyli wielka draka w niemieckiej dzielnicy

Źródło: Meyer-Optik
       No dobra, chyba nawet bardziej w polskiej niż niemieckiej, choć produkt o którym mowa zasadniczo jest niemiecki. Zasadniczo, gdyż producentem owego – jak się pewnie domyślacie – obiektywu, ma być firma z ogromnymi tradycjami, Meyer-Optik-Görlitz. Ale już fundusze mają pochodzić zewsząd, bo z Kickstartera. A draka stąd, że Meyer-Optik nie proponuje niczego nowego, a wręcz przeciwnie. Odkurzył bowiem pomysł na ciemny i prymitywny, trzysoczewkowy obiektyw standardowy.

poniedziałek, 11 kwietnia 2016

Canon, Sony i inni – nowości nadciągają


     Coś się kroi, coś się roi… może coś z tego będzie. U Canona przyszedł czas na 5D Mk IV, czy jak tam go nazwą. W końcu minęły 4 lata od premiery Mk III, więc zdecydowanie czas na „czwórkę”. Wrześniowa Photokina byłaby świetnym momentem na pokazanie go światu i wszystko wskazuje, że tak właśnie się stanie. O samej lustrzance na razie niewiele wiadomo.

czwartek, 7 kwietnia 2016

Gdzie Łódź, a gdzie Hesja? – czyli miłe zakończenie targów fotograficznych

Fot: Sławomir Krajniewski
     Spokojnie, tegoroczne targi Film-Video-Foto jeszcze się nie kończą, trwają do soboty, ale ja zaliczyłem je już dziś. I co? No… dużo ciekawego sprzętu do oglądania to nie było. Czy mniej niż rok temu? – raczej nie, ale na pewno zmienił się asortyment. Więcej niż ostatnio było stoisk, które zainteresują filmowców. Kolejną dziedziną, która zdecydowanie się rozkręciła na łódzkich targach, było fotografowanie i filmowanie z powietrza. Dronów ci u nas dostatek…

TEST: Venus Laowa 15 mm – a miało być tak pięknie!

     Gdy tylko dowiedziałem się, że taki obiektyw istnieje, od razu zapaliłem się do testowania. Bo „pełnoklatkowe 15 mm f/4” to zaledwie mało efektowny czubek góry lodowej. Głębiej obiektyw wygląda ciekawiej, gdyż dysponuje zarówno makro 1:1, jak też funkcją znacznie oryginalniejszą: shiftem! Niedużym, bo niedużym, przy tym dostępnym tylko dla aparatów niepełnoklatkowych, ale zawsze coś. Był tylko jeden problem: skąd ten obiektyw wyrwać do testu?

wtorek, 5 kwietnia 2016

Panasonic GX80 - klasa średnia rośnie w siłę!

     Raz coś z wysokiej półki, raz coś z niższej. Raz gruby zwierz, raz szaraczek. Tym razem Panasonic pokazał nowy gatunek wagi średniej: „dwucyfrowego” Lumixa GX. Konkretnie GX80. Dziś aparat ogłoszono oficjalnie, ale już wczoraj miałem okazję poznać go na przedpremierowej prezentacji.