Tym razem w teście wystąpi prawdziwy Zeiss, a nie żaden
„Zeiss for Sony”. No, niby ma on mocowanie Sony FE, ale jest to samodzielne
dzieło firmy Carl Zeiss. A jeśli ktoś nie wie: Batis jest nazwą obiektywów autofokus
przeznaczonych do pełnoklatkowych bezlusterkowców Sony. Wcześniej powstały też
analogiczne obiektywy Touit służące APSowym bezlusterkowcom Sony i Fuji. Obiektywów
z obu tych serii na razie nie ma wiele, gdyż doliczyć się można zaledwie 3
Touitów i 2 Batisów. Jednym z Batisów jest szerokokątny Distagon 2/25 T*, a tu przetestuję
portretowego Sonnara 1.8/85 T*.
Nie tak dawno opisałem swoje doświadczenia z fotografowania
trzydziestkąpiątką f/1,4 firmowaną przez Sony i Zeissa, również przeznaczoną do aparatów Sony A7x (LINK).
Gdy potem brałem się za „prawdziwego” Zeissa, spodziewałem się, że od początku
zrobi on na mnie wrażenie. I zrobił… ale nie takie jak myślałem. Po pierwsze
dlatego, że wzięty do ręki, okazuje się znacznie mniej pancerny od tamtego. Nie
jest mniejszy, ale lżejszy i bardziej plastikowy – i to nie tylko wprost, czyli
ze względu na materiały obudowy. On po prostu sprawia takie wrażenie. Napisać, że
jego wzornictwo jest minimalistyczne, to za mało. Zresztą widzicie na zdjęciach
jak on wygląda. Można nawet zamocować osłonę przeciwsłoneczną tak, by napis
„Batis 1.8/85” znalazł się po drugiej stronie. Wówczas od góry nie widać ani
ćwierć litery, cyfry, znacznika, kreseczki – nic po prostu! Nawet pierścień
ostrości jest gładziutki. Plus obły kształt z przejściem łagodnymi łukami od
obiektywu do osłony. Podoba wam się to? Bo mi nie. Nie podobały mi się zbliżone
wyglądem Touity, nie podobają Batisy. Ale przyznaję, nie podobają mi się one coraz
mniej – pewnie się przyzwyczajam. To samo usłyszałem ostatnio od dwóch
użytkowników Touitów. Z początku ich powierzchowność zupełnie nie przypadła im
do gustu, ale po kilku miesiącach w pełni ją zaakceptowali. Może i ze mną
byłoby tak samo?
Ale co tam, wygląd to przecież sprawa trzeciorzędna. Dla
porządku dodam, że z tworzyw sztucznych wykonano tylną część obudowy tego
Batisa, podczas gdy przednia, ta przed pierścieniem, jest metalowa. Sam
pierścień to sprężysta, bardzo przyjemna w dotyku, wręcz aksamitna i absolutnie
bezpoślizgowa guma. A kultura z jaką się pierścień obraca… mniam! Cudownie mały
opór przy ruszaniu, rosnący wraz z szybkością obracania, a wszystko płynnie i
gładziutko. Fotografowie ręcznie ustawiający ostrość będą zachwyceni. I nie
tylko tym pierścieniem, ale też nowatorsko rozwiązaną skalą odległości. No,
skali jako takiej nie ma, ale znamy ustawioną odległość, która prezentowana
jest w okienku obiektywu na wyświetlaczu OLED. A zauważcie, to nie jest obiektyw
Samsunga, Panasonica, Sony, czy innej „telewizyjnej” firmy. To słynący z
tradycji Zeiss! Aż dziw, że właśnie on jako pierwszy skorzystał z takiego rozwiązania. Ogromnym
dodatkowym plusem tego wyświetlacza jest deklarowanie poza odległością także
głębi ostrości. Ale jest i minus: wyświetlacz działa wyłącznie przy ręcznym
ogniskowaniu. Ale może przy którymś nowym sofcie zacznie działać także z
autofokusem? [EDIT: poprawka! Doniesiono mi, że da radę tak ustawić obiektyw, by wyświetlacz działał także w trybie AF. Przepraszam, nie odkryłem tego.] Żeby nie było że zapomniałem: ręczne ustawianie ostrości to oczywiście
Power Focus, a nie żadne przekładnie, ślimaki i inne mechaniczne fidrygałki.
Widzimy tu jedyne elementy urozmaicające obudowę Batisa. A, obudowę oczywiście uszczelnioną. |
Autofokus działa bezszelestnie, ale niezbyt szybko, w każdym
razie przy współpracy z moją podstawową platformą testową, którą był Sony A7R.
Ale wiadomo, nie należy on do tytanów sprawności pod względem ostrzenia. Miałem
okazję podpiąć Batisa do A7RII i tu wyniki współpracy, jeśli chodzi o sprawność
działania AF były wyraźnie lepsze. Ale bez żadnych szaleństw. Trochę nie
spodobała mi się minimalna odległość ogniskowania wynosząca aż 0,8 m.
Spodziewałem się mniejszej, zwłaszcza że obiektyw ma system soczewek pływających,
stosowany dla poprawy jakości obrazu przy małych dystansach ostrości. A tu nie
ma tych małych dystansów… Może twórcy Sonnara uznali, że i przy niezbyt małych
odległościach taki system się przyda? Jeśli tak, to chwała im za to, że
zdecydowali się na taką komplikację konstrukcji. Może właśnie dzięki temu
uniknęli użycia soczewek asferycznych? Bo ich nie ma wśród 11 elementów
optycznych obiektywu. Są za to aż trzy soczewki ze „specjalnego” szkła.
Podejrzewać należy, że chodzi o szkło o obniżonej, a być może anomalnej
dyspersji.
Na koniec opisu konstrukcji obiektywu dodam kilka
„obowiązkowych” danych technicznych: długość to niecałe 9 cm (z
osłoną przeciwsłoneczną nieco ponad 13 cm), średnica 8 cm (z osłoną o centymetr
więcej), średnica filtrów 67 mm, masa to niecałe pół kilograma.
Zanim napiszę o jakości zdjęć, wspomnę o niezwykle ważnym
zespole tego Batisa, a mianowicie o systemie stabilizacji obrazu. Na obudowie
nie uświadczymy żadnych oznaczeń świadczących o jego obecności. Może Zeiss jeszcze
nie wymyślił skrótu, a może wstydzi się czegoś tak niegodnego poważnej optyki?
Aston Martin też nie chwaliłby się dieslem. Tak czy inaczej, ta stabilizacja jest
zbawieniem dla użytkowników Sony A7R. Tak mocno drgającego aparatu nie miałem
nigdy w rękach, a A7R trzęsie przecież samą migawką, bo lustra nie ma. Ci,
którzy znają ten aparat na pewno wiedzą o owej przypadłości, ale pozostałym
uświadomię skalę problemu. Dla próby zrobiłem 20 zdjęć znad głowy, trzymając
aparat w wyciągniętej ręce. Obiektyw 35 mm, czas 1/30 s. Liczba poruszonych
zdjęć? Oczywiście, 20. Ten aparat to wspaniałe narzędzie studyjno-krajobrazowe,
czyli nadające się do pracy na SOLIDNYM statywie lub do zdjęć z błyskiem.
Jasne, można i z ręki, ale dla bezpieczeństwa warto korzystać z czasów 3-4
krotnie krótszych niż odwrotność ogniskowej. Całe szczęście, pozostałe aparaty
tej serii sprawują się pod tym względem lepiej: A7 i A7S dzięki opcjonalnej elektronicznej
pierwszej kurtynie, a cała „seria II” też dzięki niej, ale również dzięki nowej migawce oraz
wbudowanej w aparaty stabilizacji. Tyle dygresji. Stabilizacja Batisa uzdrawia
sytuację, gdyż dzięki niej przy korzystaniu z czasu naświetlania 1/20 s
uzyskiwałem na A7R 100 % ostrych zdjęć, a przy 1/10 s 90%. Ale już dalsze,
dwukrotne wydłużenie ekspozycji skutkowało pojawianiem się 40% lekko ruszonych
zdjęć. Tyle, że identycznie wyglądała sytuacja gdy fotografowałem 1/80 s przy
wyłączonej stabilizacji. Z tych wartości wynika bardzo dobra skuteczność
stabilizacji na poziomie aż 4 działek czasu. Brawo! Jednak dalsze wydłużanie
ekspozycji zdecydowanie obniża skuteczność stabilizacji.
Centrum klatki dla trzech otworów przysłony. Kliknij, by obejrzeć w pełnej rozdzielczości. |
Kadr
do testu ostrości obrazu
i rogu zdjęcia prezentuję obok.dla poszczególnych przysłon. Wycinki ze środka, brzegu |
Sam róg klatki dla trzech otworów przysłony. Kliknij, by obejrzeć w pełnej rozdzielczości. |
A gdy aparat już nie drga, to Sonnar w jego towarzystwie uzyskuje
wspaniałe rezultaty. Rozdzielczość zdjęć – marzenie! Z 36 mln pikseli Sony A7R,
Batis wyciąga w centrum kadru 3600 lph i to już przy otwartej przysłonie! Jej
przymykanie trochę jeszcze pomaga, ale zysk jest już nieznaczny. W teście z
użyciem tablicy testowej, brzegi kadru prezentują się bardzo podobnie, jednak
praktyka plenerowa tego nie potwierdza. Na „prawdziwych” zdjęciach wykonywanych
przy f/1,8, rogi kadru wykazują zauważalnie niższą szczegółowość niż środek.
Ale niespodziewanie skutecznie działa przymykanie przysłony, gdyż już
zmniejszenie jej otworu do f/2 daje wyraźną poprawę. Dalsze przymykanie powoduje
stałe, powolne podwyższanie rozdzielczości, a optimum wypada przy f/5,6.
Dyfrakcja na przysłonie w przypadku tego aparatu zaczyna być troszeczkę widoczna
w okolicach f/11, ale mocno przeszkadza dopiero przy najsilniejszym możliwym
przymknięciu, czyli f/22. Batis 85/1,8 nie wykazuje komy ani astygmatyzmu i
obca jest mu krzywizna pola obrazowania. Miłe.
Pełne kadry dla prezentacji podłużnej aberracji chromatycznej przy f/1,8. Wycinki widać obok. |
Osiowa aberracja chromatyczna zazwyczaj się chowa. Czasami jednak potrafi się lekko wychylić. Z naciskiem na lekko. Kliknij, by obejrzeć w pełnej rozdzielczości. |
Osiowa aberracja chromatyczna została skutecznie
poskromiona. Jej ślady widać z rzadka przy otwartej przysłonie, ale tylko na
wyjątkowo złośliwych motywach. Nie można tego powiedzieć o bocznej aberracji
chromatycznej, z dostrzeżeniem której na brzegach kadru nie mamy problemu.
Zwłaszcza przy średnim albo mocnym przymknięciu przysłony, gdy aberracja ta nie jest maskowana przez winietowanie. Przy otwartej przysłonie jest ono dość silne, a jego
wyrazistość pogłębia narastanie ściemnienia obrazu blisko rogów
klatki. Przymykanie przysłony w tym wypadku pomaga wolniej niż przy rozdzielczości
brzegów kadru. Użycie f/2 właściwie nie wnosi żadnej poprawy, ale dla f/2,8
jest już wyraźnie lepiej, przy f/4-5,6 można jeszcze pomarudzić, ale przy f/8
już właściwie nie wypada. A jeśli winietowania nie lubimy na równi z
przymykaniem przysłony, możemy skorzystać z wbudowanej w bezlusterkowce Sony
funkcji usuwania winietowania. No, dla f/1,8-2, to nie tyle usuwanie, a jedynie
osłabianie i nadawanie łagodniejszego charakteru ściemnieniu okolic naroży
klatki. Niemniej po użyciu tej funkcji, już przy f/2,8 winietowanie widoczne
jest wyłącznie na bardzo „gładkich” motywach.
Winietowanie Batisa dla kilku otworów przysłony. Korekcja winietowania wyłączona. |
Porównanie zdjęć wykonanych przy wyłączonej i włączonej korekcji winietowania. Przysłona f/1,8. |
Oczywiście analogicznej funkcji
możemy, a nawet powinniśmy, użyć dla usuwania bocznej aberracji chromatycznej.
Trzecia korekta wad obiektywu obsługuje dystorsję, która może i nie jest silna,
ale wyraźna na pewno. Test studyjny pozwolił obliczyć, że „poduszka” zniekształca
ona obraz o ciut ponad 2%, a więc całkiem sporo. Ale to i tak mało istotne w portrecie,
czy też reportażu. Niemniej co szkodzi aktywować i tę korekcję?
Poniżej kilka zdjęć prezentujących wygląd nieostrych partii obrazu przy różnych motywach i otworach przysłony. Ogólnie wszystko jest w jak najlepszym porządku - plastyka nieostrości plasuje się na wysokim poziomie. Jeden drobiazg może psuć ten wizerunek, choć pewnie mało kto będzie się czepiał. Chodzi o widoczne na dwóch zdjęciach nie okrągłe, a ścięte obrazy mocno nieostrych, jasnych punktów. To sygnał lekkiego „mechanicznego” winietowania objawiającego się właśnie w ten sposób. Jednak ma to miejsce wyłącznie przy całkiem otwartej przysłonie. Te jasne plamki mają idealnie równą jasność, bez jasnych i ciemnych pierścieni. Klasyczne neutralne bokeh.
No i tak się ten Zeiss prezentuje. Całkiem nieźle, prawda?
Widać, że jego twórcy dobrze opanowali zarządzanie wadami optycznymi,
pozostawiając jedynie te, które można automatycznie usunąć, nie dość że skutecznie,
to właściwie bez niekorzystnych efektów ubocznych. Dzięki temu mamy do
dyspozycji wspaniałą ostrość obrazu – w środku klatki już od f/1,8, płaskie
pole obrazowania, no i zdjęcia praktycznie pozbawione podłużnej aberracji
chromatycznej, czy też komy. Wzornictwo może się podobać albo i nie, ale zalet
OLEDowego wyświetlacza odległości i głębi ostrości nikt nie zakwestionuje.
Obawiałem się, że Zeiss zaszaleje z ceną tego obiektywu, ale on się pohamował. No,
w każdym razie trochę. Za Batisa trzeba bowiem zapłacić 5000 zł, czyli
zdecydowanie więcej niż za typową, niezbyt jasną portretówkę. Ale że to Zeiss,
a do tego bardzo dobry, więc cena jest w pełni usprawiedliwiona. Zresztą gdy
tylko obiektyw zadomowi się na rynku, pójdzie ona nieco w dół, gdyż teraz
pachnie ceną sugerowaną przez dystrybutora. Na razie obiektyw figuruje jedynie w trzech polskich sklepach internetowych i to chyba tylko
jako propozycja, a nie gotowy do sprzedaży towar. Wróbelki ćwierkają, że
zamówień jest mnóstwo, producent nie nadąża za żądaniami rynku, a do Polski
jakoś temu Sonnarowi nie po drodze. A szkoda!
Podoba mi się:
+ ostrość zdjęć
+ skuteczna stabilizacja
+ nowatorski
wyświetlacz
Nie podoba mi się:
- trochę za silne
winietowanie
Zajrzyj też tu:
TEST - Nikkor 58 mm f/1,4G vs. Sigma 50 mm f/1,4 DG HSM "Art"
TEST: Panasonic 25 mm f/1,7 – tylko pochwalić!
TEST: Panasonic 25 mm f/1,7 – tylko pochwalić!
Aston Martin z dieslem. Ciekawe czy tego też doczekamy. W każdym bądź razie dobre porównanie.
OdpowiedzUsuńDoczekamy, niestety. Tylko może nie tak jak z Subaru, które było bardzo dumne, że jako jedna z niewielu marek nie ma diesla. Ale gdy już go zrobili...
UsuńAle przecie diesle w odwrocie po aferze Volkswagena. Za to Zeiss w natarciu.
OdpowiedzUsuńRacja. Ale koncerny wrzuciły w rozwój diesli mnóstwo kasy i wysiłku, więc nie będą chciały rezygnować z zysków. A ludzie chcą mało płacić za paliwo. Producenci coś tam ustąpią w procedurach testów, ludzie udadzą że im wierzą i dieslowy biznes będzie się kręcił.
Usuń