32 mm… co za dziwną ogniskową Canon sobie wydumał?! Cóż,
przy APSowym cropie 1,6× właśnie tyle trzeba, żeby trafić w odpowiednik
małoobrazkowego standardu, czyli 50 mm. Choć uświadomiłem sobie, że już
wcześniej Zeiss wymyślił właśnie 32 mm do APSowych bezlustrowców Fuji i Sony.
Chodzi oczywiście o Touita 32 mm f/1.8.
A wiecie, ten standardzik Canona jest bardzo
zeissowski w stylu! Tak po zeissowsku niepozorny, że trzeba go dwa razy
zamontować do aparatu, żeby być pewnym że już tam siedzi.
Zeissowska jest także cena tego Canona. Ale nie, stop, nie
uciekajcie! Tak się bowiem składa, że Touit 32/1.8 jest najtańszym Zeissem na rynku.
Da się go kupić za 2400 zł, a szkło Canona jest od niego jeszcze o 200 zł
tańsze. Teoretycznie, gdyż to nie eLka, więc
osłonę przeciwsłoneczną ES-60 trzeba kupić samemu. I już dochodzi 130 zł, więc
cena całości staje się niemal dokładnie zeissowska.
Obiektyw to najnowsze z zaprezentowanych szkieł EF-M Canona.
Najnowsze, ale wcale nie tak nowe, gdyż premierę miało ponad rok temu. Jednak
później firma zajęła się już tylko optyką RF, stąd brak kolejnych obiektywów do
APSowych bezlustrowców. Natomiast w końcu lata pojawił się EOS M6 Mark II z
32-megapikselową matrycą aż proszącą się o test w towarzystwie jasnego
standardu. OK, ale po kolei: najpierw test obiektywu, potem aparatu. Choć po
prawdzie, to ta matryca już u mnie popracowała, gdyż EOS M6 II stanowił
platformę dla Laowy 9 mm f/2.8 Zero-D, której TEST
niedawno opublikowałem na blogu.
Teraz czas na natywny, firmowy, jasny standard. To
zestawienie określeń ostatnimi czasy sugeruje wielkie i ciężkie szkła. Wspomnieć
należy choćby testowane przeze mnie pięćdziesiątki: Canona RF f/1.4 i
Panasonica L f/1.2. Teraz mamy do czynienia z optyką niepełnoklatkową, ale i
tak stopień miniaturyzacji zachwyca. Obiektyw jest niemal „kwadratowy”, ze
średnicą i długością liczącymi po około 6 cm. Maleństwo! Jeszcze mniejsza jest
średnica mocowania filtrów: 43 mm. Masa: 230 g – niby niedużo, ale gdy weźmie
się obiektyw do ręki, dobrze się ją czuje. I to pomimo, że z zewnątrz obiektyw
jest w 100 procentach plastikowy. No, poza bagnetem oczywiście. Plastik –
jedno, brak uszczelnień – drugie. Trzy: nieobecność stabilizacji. Tylko to
ostatnie uważam za podstawę do narzekania.
Źródło: Canon |
Pamiętajmy, że dobrze wyczuwalny ciężar w połączeniu z lekką
obudową sugeruje dużą ilość szkła i metalu wewnątrz obiektywu. Czyli solidność
i trwałość. Co tam jeszcze w środku? Aż 14 soczewek, w tym jedna asferyczna,
7-listkowa przysłona oraz silnik STM służący do ustawiania ostrości w trybie
automatycznym i ręcznym. W trybie ciągłym przy filmowaniu zachwyca płynnością
działania i bezgłośną pracą, choć szybkością już mniej. Przy fotografowaniu
jest na tyle cichy, że właściwie niesłyszalny dla otoczenia, a jednocześnie
jego brzęczenie wyraźnie słyszy i czuje fotograf. Są tacy, którzy wolą zupełnie
bezgłośną pracę pierścieniowych USM, ale mi ten STM nie przeszkadza. Wręcz
przeciwnie, po odgłosach orientuję się jak dobrze radzi sobie (albo i nie) z
ogniskowaniem. Bo przyznać muszę, że nie może on się pochwalić super-hiper szybkością
działania. I to raczej jego wina, a nie niedostatki detekcji ostrości EOSa M6
Mark II. Więcej szczegółów podrzucę w teście aparatu.
Uzupełniając kwestię ogniskowania: minimalny dystans
ostrzenia jest bardzo nieduży jak na optykę standardową i wynosi 23 cm. Uzyskujemy
przy nim skalę odwzorowania obrazu 1:4. Dobrym pomysłem było wyposażenie
obiektywu w limiter odległości, ograniczający zakres ostrzenia od dołu, z 23 cm
do 50 cm. Jeśli nie ma potrzeby zbliżać się do zakresu makro, warto uaktywnić
ten limiter by uniknąć niepotrzebnego jeżdżenia autofokusa w razie problemów z
ustawieniem ostrości.
Ręczne ostrzenie jest bardzo komfortowe. Po pierwsze ze
względu na szeroki i – wbrew pozorom – wcale nie za drobno moletowany
pierścień. Drugie, że dobrze dobrano elektroniczne przełożenie pomiędzy
pierścieniem, a członami optycznymi zapewniającymi ogniskowanie. Nie odbywa się ono wewnętrznie, jednak ten obiektyw nie ma klasycznego ostrzenia całym zespołem optycznym, a jedynie jego znaczną (przednią) częścią. Całość,
łącznie z konfigurowalnym Focus
Peakingiem Canona M6 II bardzo mi się spodobała.
Tyle teorii, czas na praktykę. Czyli: jak tam z techniczną
jakością obrazka? Ocenę zacząłem od obejrzenia zdjęć tablic testowych pod kątem rozdzielczości zdjęć. I miło
mnie one zaskoczyły. Wręcz bardzo miło. Otwarta przysłona „produkuje” 3200 lph
w centrum klatki i tylko o 100 lph mniej w rogu. Świetny wynik, jak na jasne
szkło. Przymykanie przysłony skutkuje równomiernym przyrostem rozdzielczości o
100 lph na jedną działkę przysłony. W ten sposób środek kadru poprawia się aż
do poziomu 3500 lph uzyskiwanego dla f/4-5.6, a brzeg z początkowych 3100 lph
do 3300 lph osiąganych w dość szerokim zakresie f/4-8. Dalsze przymykanie
oznacza pojawienie się wpływu dyfrakcji. Symbolicznego i pomijalnego w centrum
kadru dla f/8, ale przy f/11 robi się 3200 / 3100 lph (środek / brzeg), a przy
f/16 z rozdzielczości pozostają już tylko szczątki: 2700 / 2500 lph.
Kadr do testu rozdzielczości obiektywu. Wycinki poniżej. |
Środek kadru. Kliknij zdjęcie by obejrzeć je w pełnej rozdzielczości. |
Brzeg kadru. Kliknij zdjęcie by obejrzeć je w pełnej rozdzielczości. |
Czy plener potwierdził te wyniki? W zasadzie tak. Jednak dokonał
pewnych korekt. Od razu uprzedzam, że na korzyść. Szczegółowość obrazu w środku
klatki doznaje przy przejściu z pełnej dziury na f/2 poprawy znacznie
wyraźniejszej niż mówił o tym test studyjny. Dalszy postęp wraz z przymykaniem
jest zdecydowanie wolniejszy i kończy się właściwie na f/4. Otwór f/5.6 daje już
ciut gorszy obraz, a przy f/8 szczegółowość spada wyraźnie. Dla maksymalnej
poprawy brzegów też należy trochę wcześniej kończyć przymykanie przysłony – nie
na f/8 jak wyszło z testu studyjnego, a na f/5.6. A nawet na f/4, dla którego
to przymknięcia obraz prezentuje się nawet ciut lepiej. Pamiętacie mój niedawny
test szerokokątnej Laowy 9 mm f/2.8 Zero-D? Tam „lekiem na całe zło” była
przysłona f/8. W wypadku tego standardu Canona tą optymalną przysłoną wydaje
się być f/4. Na razie w kwestii szczegółowości obrazu. Zobaczymy co będzie
dalej.
Intensywność podłużnej aberracji chromatycznej dla otwartej przysłony. Wycinek poniżej. |
Kliknij zdjęcie by obejrzeć je w pełnej rozdzielczości. |
Na pewno przysłona f/4 nie jest optymalnym przymknięciem dla
korekcji aberracji chromatycznej. Jej bocznej odmiany, zwanej też poprzeczną,
nie uświadczamy w ogóle na zdjęciach, więc używana przysłona nie ma tu
znaczenia. Z osiową (podłużną) aberracją chromatyczną już tak idealnie nie ma.
Czego należało się po tak jasnym szkle spodziewać. Nie jest idealnie, a tylko
bardzo dobrze. Przy całkiem otwartej przysłonie na zdjęciach widać nie tyle
osiową AC, co nikłe jej ślady. A i to nie zawsze. Wystarczy przymknąć przysłonę
do f/2, no powiedzmy że do f/2.8 i problem z głowy.
Poziom dystorsji beczkowatej widać w dole zdjęcia. |
Na wielkość dystorsji przysłona wpływu nie ma, więc f/4 nie
może się tu wykazać. Choć i tak nie bardzo miałaby pola do popisu, gdyż
zniekształcenie obrazu nie jest silne. Niemniej istnieje, bo 0,9-procentowa
„beczka” to nie jest zupełnie nic. Jeśli nie chcemy jej widzieć, to w aparacie
aktywujmy funkcję cyfrowej korekcji dystorsji.
Tak prezentuje się intensywność i charakter winietowanie przy wyłączonej jego korekcji. |
Winietowanie? Tu znowu przysłona f/4 nie ma nic do gadania. To
stąd, że winietowanie likwidowane jest już przy przysłonie f/2.8. Dla przysłony
całkiem otwartej nie jest ono silne, a przy tym ściemnienie obrazu narasta w
kierunku obrzeży klatki płynnie i łagodnie. Dlatego nie uważam go za istotną
wadę tego canonowskiego standardu. Jeśli chcemy pozbyć się winietowania bez
przymykania przysłony, możemy skorzystać z cyfrowej korekcji. Co prawda przy
f/1.4 nie jest ona w stu procentach skuteczna, ale wystarczająco by
winietowaniem można się było wcale nie przejmować.
Przy zdjęciach pod światło obowiązuje klasyczna zasada:
mniejsze przymknięcie, to mniej blików. Bo kontrast obrazu nie jest w przypadku
tego szkła żadnym problemem. A żeby jakiś blik uzyskać na zdjęciu, musiałem się
trochę postarać. Nawet więcej niż trochę. Poniżej publikuję zdjęcia przy mało
korzystnym, ale też bardzo trudnym do zrealizowania scenariuszu. Oceniając
kwestię całościowo: jest dobrze, a nawet więcej niż dobrze. Jednak nie
idealnie. Są w końcu obiektywy, które w takich sytuacjach w ogóle nie pękają.
Przysłona f/1.4. |
Przysłona f/2.8. |
Przysłona f/5.6. |
Przysłona f/11. |
Plastyka nieostrości to też nie poziom ideału. Większych
uwag nie mam, niemniej przy pewnych kombinacjach odległości obiektu, odległości
i charakteru tła oraz użytego otworu przysłony, nieostrości mogą wyglądać nieco
nerwowo. Ale to zdecydowanie rzadziej, niż częściej. W sumie przyzwoicie.
Przysłona f/1.4. |
Przysłona f/2. |
Przysłona f/2.8. |
Kilka przykładów tych nieostrości zobaczycie na wybranych
zdjęciach z pleneru wykonanych z użyciem Canona EF-M 32 mm f/1.4 STM, które
publikuję poniżej. Są to JPEGi z aparatu, wykonane przy czułości ISO 100, w Standardowym trybie obrazu, z
wyłączonymi korekcjami wad optyki. Ewentualne odstępstwa oraz uzupełnienia podaję w podpisach.
Przysłona f/8, minimalna odległość ogniskowania. |
Przysłona f/1.4. |
Przysłona f/1.4. |
Przysłona f/1.4. |
Przysłona f/1.4. |
Przysłona f/2.8. |
Przysłona f/1.4. |
Przysłona f/2.5. |
Przysłona f/1.4. |
Przysłona f/1.4, czułość ISO 800. |
Przysłona f/1.4. |
Przysłona f/3.5, blisko minimalnej odległości ostrzenia. |
Przysłona f/5.6. |
Przysłona f/2.8. |
Przysłona f/1.4. |
Przysłona f/1.4. |
Przysłona f/1.4. |
Przysłona f/2. |
Bardzo mi się to szkiełko spodobało! Malutkie, jasne, a przy
tym dość tanie. Na dokładkę, pod względem jakości zdjęć oceniam je na świetnie z minusem. Za co minus? No, za
konieczność przymknięcia do f/2 żeby środek wyraźnie zyskał na szczegółowości.
Ale nie uznaję tego faktu za wpadkę konstruktorów, a za ich dobór priorytetów.
Podejrzewam, że podciągnięcie środka przy f/1.4 skutkowałoby spadkiem jakości
brzegów. To ja już wolę kompromis taki jak jest. Reszta bez zarzutu, bo
przecież nie będę punktował tego Canona za zdjęcia pod światło. Marne są
szanse, by takie efekty jak mi, zdarzały się często przy normalnym,
niezłośliwym fotografowaniu. Dystorsja jest słaba, winietowanie łagodne i łatwo
usuwalne, o aberracjach chromatycznych nie ma co mówić. Do plastyki też nie mam
istotnych uwag.
Jeden brak muszę jednak koniecznie wypunktować:
stabilizacja. To pewnie kolejny taki, a nie inny dobór priorytetów przez
twórców obiektywu. I z pewnością nieobecność systemu IS pomogła stworzyć lepsze
optycznie szkiełko. Ale jeśli już w Canonie utrzymują, że filozofia niestabilizowanej
matrycy ma sens, to niech stabilizują tak dużo optyki, jak tylko się da.
Standard niby nie jest długim szkłem, optyczna stabilizacja może nie wydawać
się obowiązkowa, ale uważam że jest potrzebna. Szczególnie w przypadku lekkiego
sprzętu, który ma zbyt małą bezwładność, by „samoczynnie” tłumić drgania.
Przeglądając zdjęcia wykonane Canonem M6 Mark II i „trzydziestkądwójką”,
napotykałem sporo poruszonych zdjęć wykonanych przy czasach na styk
spełniających zasadę odwrotności ogniskowej lub niewiele ją przekraczających.
Szkoda ich.
Mimo to cieszę się z obecności tego obiektywu w ofercie
Canona, gdyż on oraz nowe modele APSowych bezlustrowców świadczą o chęci
kontynuowania tej linii sprzętu. Którą po prostu lubię i cenię. Standard 32 mm również, i szczerze go polecam wszystkim użytkownikom EOSów M.
Podoba mi się:
+ forma
+ cena
+ jakość tworzonego obrazu
- nieobecność stabilizacji optycznej
- brak równie fajnego EF-M 24/1.4 ;-)
Zajrzyjcie też tu:
TEST: DG Summilux 15 mm f/1.7. Leica? Panasonic? Leica!
TEST: Panasonic Lumix S Pro 50mm F1.4. W poszukiwaniu ideału.
TEST: Nikkor Z 35 mm f/1.8 S – pięknie jest tutaj!
TEST: Canon RF 50 mm f/1.2L USM – prawie tak dobry, jak kosztowny.
TEST: Canon EF 50 mm f/1.8 STM – kolejny Kopciuszek do kolekcji
TEST: Kolejna jasność u Olympusa, czyli M.Zuiko 25 mm f/1.2 Pro
TEST: Panasonic 25 mm f/1,7 – tylko pochwalić!
TEST: Panasonic Lumix S Pro 50mm F1.4. W poszukiwaniu ideału.
TEST: Nikkor Z 35 mm f/1.8 S – pięknie jest tutaj!
TEST: Canon RF 50 mm f/1.2L USM – prawie tak dobry, jak kosztowny.
TEST: Canon EF 50 mm f/1.8 STM – kolejny Kopciuszek do kolekcji
TEST: Kolejna jasność u Olympusa, czyli M.Zuiko 25 mm f/1.2 Pro
TEST: Panasonic 25 mm f/1,7 – tylko pochwalić!
Mnie cieszy fakt kontynuacji aparatow z serii M, byla ona juz przeciez podobno skazana na zapomnienie, a fotografuje sie tymi aparatami nie gorzej niz pelnoformatowymi. Co do obiektywow Canona Zeissa czy innych - american parts, russian parts - all made in China!! Armageddon :-) Teraz nie wiadomo kto, co i gdzie produkuje. A jak nie wiesz, to wiesz ze w Chinach :-)
OdpowiedzUsuńSeria M może nie była skazana na zapomnienie, a raczej słabo promowana przez Canona. Niemniej teraz wyraźnie odżyła, gdy Canon pokazał M6 II i 32/1.4. Ciekawe, że zrobił to w momencie gdy ma dużo roboty z serią R. A jednocześnie deklaruje, że nie odpuszcza w kwestii małoobrazkowych DSLR. Żeby tylko to łapanie trzech srok za ogon nie skończyło się niezłapaniem żadnej.
UsuńAmatorzy - seria M, hipsterzy - seria R, reporterzy - seria DSLR :-) czyli dla kazdego cos milego. Mysle ze Canon ma dosc inzynierow ktorzy ogarna te trzy tematy, to w koncu jedna z dwoch najwiekszych firm foto :-)
UsuńZainteresowalem sie tym szklem, w necie mozna je kupic za 420 dolarow, czyli jakies 1600 zlotych, kto w Polsce chce to cus sprzedac za 2200?
OdpowiedzUsuńPoza tym na zdjeciach w Dpreview widac wyraznie wysuniety lub wsuniety przedni czlon tego obiektywu, czy aby na pewno jest on ogniskowany wewnetrznie?
Ups, jasne! Już koryguję błąd z IF. Nie wiem skąd mi się to ulęgło. Choć - jak teraz sprawdziłem - ten obiektyw nie ma klasycznego ostrzenia całym zespołem optycznym, a jedynie jego znaczną (przednią) częścią. Dzięki za czujność!
UsuńA co do ceny: w Polsce jak zwykle drogo. 420 $ pewnie wielu zachęci do kupna. Pomimo potencjalnych problemów z wyegzekwowaniem gwarancji.
Nie ma w Polsce przedstawicielstwa Canona? Sprzedawca nie musi uznac gwarancji na zakupiony za granica sprzet, choc to go i tak nic nie kosztuje bo placi Canon, ale autoryzowany przedstawiciel Canona chyba nie ma prawa odmowic gwarancji?
UsuńCena wyrażona w USD sugeruje, że to aparat spoza rynku europejskiego. I z gwarancji u nas nici.
UsuńKiedys popsul mi sie monitor Eizo, nie mialem juz zadnego kwitka, absolutnie nic i wydaje mi sie ze 2 lata od zakupu tez juz minely, ale pomimo to poszedlem do ich serwisu, sprawdzili numer seryjny i unali gwarancje. Naprawa wprawdzie trwala pare tygodni, ale byla za darmo. Wiec jesli firma jest solidna to sie da!! :-) Ja uwazam Canon za solidna firme.
OdpowiedzUsuńNie wiem, jak to wygląda w Eizo, ale w sprzęcie foto obszary handlu są wyraźnie oddzielone. Między innymi kwestiami gwarancyjnymi.
Usuńhttps://www.sobotka.at/de/objektive/canon/eos-m-ef-m/canon-ef-m-32mm-1-4-stm
OdpowiedzUsuńTu wychodzi 2100 zł.
UsuńOpisywany obiektyw nadaje się może do wielu rzeczy, ale dobrego zdjęcia nim nie zrobimy. Próbowałem zrobić nawet przeciętne ale tez się nie udało. Odradzam zakup.
OdpowiedzUsuńŚwietny wpis!
OdpowiedzUsuńSuper wpis!
OdpowiedzUsuń