Przez ponad dziesięciolecie Sigma wiodła prym w rekordowo
szeroko widzącej optyce. Walczyła z pomocą zoomów i dobrze jej to szło. Pokazała
pierwszą i drugą wersję swojego 12-24 mm f/4.5-5.6, w międzyczasie wsparła
niepełnoklatkowe lustrzanki równie ciemną optyką 8-16 mm. W konkurencji
najszerszego kąta tym konstrukcjom nie mogła podskoczyć żadna stałka. Zresztą
one nawet nie bardzo próbowały.
Niby na przełomie wieków pojawił się Ultra-Wide Heliar 12 mm
Voigtlandera, lecz później długo żaden (rektalinearny) stałoogniskowiec nie
zszedł poniżej 14 mm albo ich „małoobrazkowego odpowiednika”. Jednak dwa lata
temu Canon wyskoczył ze swoim 11-24 mm f/4, a już wcześniej Nikon 14-24 mm i
Tamron 15-30 mm zaatakowały, może nie szerokością, ale jasnością f/2.8. Gdy
na dokładkę pojawia się stałoogniskowa optyka w rodzaju Irixa 11 mm f/4, Laowy
12 mm f/2.8 i voigtlanderowego Hyper-Wide Heliara 10 mm f/5.6,
Sigma nie miała wyjścia i musiała czymś mocnym odpowiedzieć.
Ciekawe, że plotki o kolejnym superszerokim zoomie Sigmy nigdy nie wieszczyły optyki szerszej niż 12 mm. Słyszałem doniesienia o jasności f/2.8, słyszałem (może się jeszcze spełnią) o dwóch wersjach: Art i Contemporary, ale nie wpadły mi w ucho żadne, dotyczące 10, czy też 11 milimetrów ogniskowej. Czyżby Sigma zostawiała sobie „aż” 12 mm w dole zooma, by zaskoczyć świat jakąś superkrótką stałką? A może po prostu, zamiast walczyć o kąt widzenia, postawiła na jakość obrazu? Tak, to znacznie bardziej prawdopodobne. Zwłaszcza, że właściwie wszystkie ostatnio prezentowane przez nią szkła, okazywały się wspaniałymi ten… tego… instrumentami. Sigmie po prostu już nie wypada wypuścić obiektywu klasy niższej niż wysoka. Do czego to doszło?!
No dobrze, ale to wszystko jedynie moje gdybania. A jak jest
naprawdę?
Współczesny, wysokiej klasy zoom UWA jaki jest, każdy widzi.
To długa – jak na nie-teleobiektyw – konstrukcja składająca się dwóch walców:
węższego przy aparacie i szerszego z drugiej strony, zakończonej zintegrowanym
z obudową obiektywu tulipanem. Czasem różnica tych średnic jest nieduża, jak w
Tamronie 15-30 mm f/2.8, innym razem wyraźna. W Nikkorze 14-24 mm f/2.8 i Canonie
11-24 mm f/4 pojawia się stopień pośredni pomiędzy walcami, na którym
umieszczono pierścień ostrości. Sigma wyróżnia się ostrym przejściem pomiędzy
walcami oraz pierścieniem ostrości umieszczonym na przednim walcu. Z kolei
pierścień ogniskowych usytuowano z tyłu, dość blisko aparatu. Między nimi miejsca
starczyło tylko na okienko skali odległości i właściwie nic więcej.
Materiałem obudowy są w dużej mierze tworzywa
sztuczne. Wykorzystano je do osłonięcia przedniej części obiektywu, tej przed
pierścieniem ostrości oraz środkowego fragmentu obudowy pomiędzy pierścieniami,
tego ze skalą odległości. Reszta to metal: tył przy bagnecie aż do pierścienia
zooma oraz oba pierścienie. Oczywiście pierścienie pokryte są gumowymi,
rowkowanymi nakładkami. Sposób ich żłobienia jest bardzo podobny, lecz nie ma
obaw o pomyłki ostrzenie / zoomowanie, gdyż pierścienie są od siebie mocno
oddalone i mają zupełnie różne średnice.
Wygodnie, ale bez rewelacji. Waży on kilo dwadzieścia, więc
już samo to wpływa na komfort pracy. Po prostu jest co opierać na lewej dłoni.
Jej palce same trafiały na pierścień ostrzenia. Przyznam, że wolałbym by był to
pierścień ogniskowych. By do niego sięgnąć musiałem zestaw trzymać wyłącznie w
prawej ręce, ewentualnie cudacznie podpierać obiektyw palcem wskazującym lewej.
Nie, komfortowe to nie było. Problem ujawniał się jednak bardziej podczas
analizowania ergonomii na potrzeby testu, niż przy samym
fotografowaniu. Czyli nie jest tak źle.
Zakres ruchu pierścienia zooma to niecała 1/4 obrotu. Opór? Tradycyjnie dla najnowszych Sigm, jest on trochę zbyt duży. Ale za to płynny i nie utrudniający dokonywać nawet drobnych zmian kąta widzenia. Nie dziwne, skoro odległość na skali pozycji „12 mm” i „14 mm” to niemal półtora centymetra.
Zakres ruchu pierścienia zooma to niecała 1/4 obrotu. Opór? Tradycyjnie dla najnowszych Sigm, jest on trochę zbyt duży. Ale za to płynny i nie utrudniający dokonywać nawet drobnych zmian kąta widzenia. Nie dziwne, skoro odległość na skali pozycji „12 mm” i „14 mm” to niemal półtora centymetra.
Pierścień ostrości stawia wyraźnie mniejszy opór. Jego
kulturze pracy i płynności ruchu nie można nic zarzucić, wziąwszy pod uwagę, że
pracujemy autofokusowym zoomem. Wolałbym jednak, by stawiał on ciut mniejszy
opór przy powolnym kręceniu. Przejście przez całą skalę odległości wymaga zrobienia
mniej więcej 1/3 pełnego obrotu. Full-Time Manual to rzecz oczywista.
Ultradźwiękowy silnik AF HSM pracuje cicho, choć nie
bezgłośnie. Rewelacyjnie szybki nie jest, lecz gdy pracujemy przy odległościach
ostrzenia nie mniejszych niż metr, czy nawet pół metra, ostrość ustawiana jest
błyskawicznie. Przy tym bez jakichkolwiek problemów z front-, czy też
backfocusem. W każdym razie w towarzystwie Canona 5D Mark II, który był
platformą testową.
Trochę technikaliów
Od zewnątrz: długość 13 cm, maksymalna średnica (czyli
przodu) 10 cm. Średnica mocowania filtrów: ha, ha! Nie ma, przy tak wypukłej
przedniej soczewce nie liczmy na gwintowe mocowanie. Ale jeśli ktoś bardzo
filtrów potrzebuje, to są już na rynku mocowania dla kwadratowych filtrów 150
do tego zooma. Podobno, bo ja takich nie znalazłem w sieci.
Źródło: Sigma |
Zakres kątów widzenia to, tradycyjnie dla sigmowych zoomów
12-24 mm, 84,1° - 122°.
Minimalna odległość ogniskowania wynosi 24 cm, co oznacza,
że w takiej sytuacji fotografowany obiekt znajduje się 7 cm od przedniej
krawędzi przeciwsłonecznego tulipana.
Zabezpieczeń przed pyłem i wodą zasadniczo brak, poza tą uszczelką przy bagnecie. |
Oczywiście obiektyw może też współpracować z USB-Dock. Dla
porządku dodam, że stabilizacji obrazu brak. Zainteresowanych nią odsyłam do
Tamrona 15-30 mm f/2.8 Di VC USD J – tu mój jego test LINK.
I najważniejsze:
jakość obrazu
Zanim zabrałem się do testu, poczytałem sobie trochę o tym
zoomie na stronach Sigmy. Przyznam, że dawno takiej ilości pochlebstw nie widziałem.
Dystorsji zero, odblasków nic a nic, ostrość od brzegu do brzegu, a o aberracji
chromatycznej i komie ten obiektyw w ogóle nie słyszał. I wiecie, co? Wszystko nie brzmiało bardzo nieprawdopodobnie. To, co wyczynia Sigma ostatnimi
laty, w pełni usprawiedliwia takie samochwalstwo. Nie to, żebym we wszystko
wierzył, ale podejrzewałem, że w teście nowy 12-24 błyśnie. Dostrzegłem jednak,
że ani słowem nie pochwalono obiektywu za słabiutkie winietowanie. No, to jest
wyraźne sygnalizowanie wpadki.
Winietowanie przy ogniskowej 12 mm. |
Winietowanie: 16 mm, f/4. |
A tu pudło, nie trafiłem! Nie, Sigma nie jest ideałem w tej konkurencji, lecz jak na bardzo szeroki kąt, zachowuje się więcej niż dobrze. Marudzić można wyłącznie na pełne otwarcie przysłony, kiedy to winietowanie jest nie tylko silne, ale też ostre. Głównie ta druga cecha powoduje, że jest ono tak dobrze widoczne na zdjęciach. Ale praktycznie dotyczy to wyłącznie samego dołu zakresu ogniskowych.
Natomiast teoretycznie, czyli na testowych zdjęciach szarej płaszczyzny, sprawy mają się źle. Publikuję je celowo, byście mogli je porównać wyniki oficjalne z rzeczywistością. Dodam przy okazji, że ściemnienie rogów klatki widoczne dla 12 mm i przysłony f/4 wynosi niecałe 2 EV, a dla pozostałych ogniskowych trochę ponad 1 EV. Realnie, dół zooma wymaga przymknięcia do f/5.6 by nie było na co narzekać albo do f/8, by być w pełni usatysfakcjonowanym z rezultatów. Środek i góra zakresu pozwalają bez większych obaw pracować otwartą przysłoną.
I były to koniec tematu winietowania, gdyby nie numer, który wycięła mi ta Sigma podczas testu. No, może nie tyle Sigma mi, ale Canon Sigmie. Jak wiadomo, lustrzanki Canona nie korygują wad obrazu „obcej” optyki. Dlatego startując do testu nie raczyłem wyłączyć korekcji winietowania w aparacie. Bo przecież i tak nie zadziała. I mocno się zdziwiłem gdy zobaczyłem efekt.
Na wszelki wypadek sprawdziłem, czy przypadkiem nie mam
założonego filtra polaryzacyjnego ☺, bo to co zobaczyłem
przypomina jego działanie na optyce UWA. Filtra nie było, więc ki diabeł? Jasne,
to mocno nie trafiona korekcja winietowania! I rzeczywiście, w menu aparatu jak
byk stoi: Correction data available.
Ale jakie available, skoro do bazy
danych aparatu nie da się wgrać charakterystyki obiektywów Sigmy? Widać Canon,
który nie lubi konkurencji, postanowił zrobić użytkownikom Sigmy dowcip,
oszukać że potrafi usunąć winietowanie i wrzucić korekcję od czapy. Ciekaw
byłem od kiedy stosuje takie podejście. Nieco ponad rok temu testowałem na tym
samym korpusie Sigmę 24-35 mm f/2 ART LINK
i problemu nie było. Może dopiero później Canon zrobił się taki dowcipny? Przymierzyłem
kilka nowych i nowszych obiektywów Sigmy, w tym 50/1.4 A, 35/1.4 A, 20/1.4 A, 24-105/4
A oraz 500/4 S – ten ostatni pokazany został światu jednocześnie z 12-24/4. I
co? Nic, żaden z nich nie wykazał chęci korygowania winietowania.
Wszystkie one deklarowały w menu niezdolność do takich działań, identycznie jak Tamron 15-30 mm f/2.8, którego dotyczy, widoczny obok, prawy zrzut z ekranu aparatu. Cóż, widać nowa Sigma 12-24 mm jakoś szczególnie naraziła się Canonowi, który postarał się ją ukarać. A na poważnie, skoro taki ruch wykonał staruszek 5D Mark II, więc rzecz raczej w oprogramowaniu obiektywu, które na takie działanie pozwoliło. Zanim pojawi się poprawka firmware’u, użytkownicy tego obiektywu muszą pamiętać o dezaktywacji korekcji.
Wszystkie one deklarowały w menu niezdolność do takich działań, identycznie jak Tamron 15-30 mm f/2.8, którego dotyczy, widoczny obok, prawy zrzut z ekranu aparatu. Cóż, widać nowa Sigma 12-24 mm jakoś szczególnie naraziła się Canonowi, który postarał się ją ukarać. A na poważnie, skoro taki ruch wykonał staruszek 5D Mark II, więc rzecz raczej w oprogramowaniu obiektywu, które na takie działanie pozwoliło. Zanim pojawi się poprawka firmware’u, użytkownicy tego obiektywu muszą pamiętać o dezaktywacji korekcji.
Słaba dystorsja beczkowata przy ogniskowej 12 mm i dużym dystansie ustawienia ostrości. Nie ma czego się bać! |
Słabiutka "poduszka" przy ogniskowej 17 mm. |
Pod światło Sigma 12-24 mm f/4 wypada jeszcze lepiej. A trzeba
wziąć pod uwagę antyhandicap w postaci potężnie wypukłej przedniej soczewki
łapiącej każdy niepożądany promień światła i przerabiający go na bliki. Jednak sprawność
owego przerabiania jest niewielka. Na pojedynczą, niedużą plamkę światła możemy
liczyć właściwie jedynie po przymknięciu przysłony do f/8-11. Trochę trzeba
uważać na boczne światło padające mocno spoza kadru, które co prawda blików nie
tworzy, ale może powodować zaświetlenia części zdjęcia i spadek kontrastu. W
takich sytuacjach również im bardziej otwarta przysłona, tym lepiej.
Pod ostre słońce: 12 mm, f/11. |
Porównanie zachowania się pod światło przy otwartej i mocno przymkniętej przysłonie. Ogniskowa 12 mm. |
Słońce spoza kadru rozświetla lewą stronę zdjęcia. Ogniskowa 24 mm, przysłona f/11. |
I wreszcie szczegółowość obrazu. Czy rzeczywiście „jest świetna od brzegu do brzegu”? No, może nie tak do końca, ale wyników nie powstydziłaby się równie szeroka stałka. W teście studyjnym, przy najkrótszej ogniskowej, środek klatki już dla f/4 wyciągał z EOSa 5D II wszystko co możliwe na JPEGach, czyli 2800 lph. Od razu napiszę, że w tym teście, zdjęcia wyciągnięte z RAWów wykazują o 100-200 lph więcej niż JPEGi prosto z aparatu. A w kwestii środka kadru przy 12 mm, to wspomniane 2800 lph obowiązuje niezmiennie aż do f/11. Dopiero przy f/16 pojawia się słaby dyfrakcyjny spadek rozdzielczości do 2700 lph. Brzegi kadru tak dobre już nie są. Swe maksimum osiągają dla przymknięć f/5.6-11, a wynosi ono 2600 lph. Otwarta przysłona wypada ciut gorzej – 2500 lph, co na pewno nie jest wynikiem bardzo dobrym, ale znowu: jak na TAKI kąt widzenia…
Kadr do testu szczegółowości obrazu, ogniskowa 12 mm. Wycinki poniżej. |
Kliknij, by obejrzeć w pełnej rozdzielczości. |
Kadr do testu szczegółowości obrazu, ogniskowa 17 mm. Zdjęcie było wykonane z włączoną korekcją winietowania ☺. Wycinki poniżej. |
Kliknij, by obejrzeć w pełnej rozdzielczości. |
Kadr do testu szczegółowości obrazu, ogniskowa 24 mm. Zdjęcie było wykonane z włączoną korekcją winietowania. Efekt słabszy niż przy 12 mm, lecz nadal widoczny. Wycinki poniżej. |
Kliknij, by obejrzeć w pełnej rozdzielczości. |
No i już wiadomo co
dostajemy w miejsce rekordu
Zamiast schodzić z ogniskową o milimetr albo i dwa, Sigma
dała nam JAKOŚĆ. Jakość bardzo pożądaną, gdyż pierwsze dwie wersje zooma 12-24
mm były, no… używalne. W przypadku nowego ARTa, przyczepić się mogę wyłącznie
do tej aberracji sferycznej. Z tym, że ona nic a nic nie przeszkadzała mi w
plenerze, więc „praktyczną” szczegółowość obrazu i tak oceniam bardzo wysoko.
Pięcioprocentowa „beczka” dla 12 mm – znowu tylko dla małych dystansów ostrości.
Winietowanie łatwo daje się opanować, a pod światło obiektyw sprawuje się
niespodziewanie dobrze. Plus brak krzywizny pola, a aberracji chromatycznej
widać zaledwie ślad. No, co tu kryć, Sigma stworzyła kolejny wspaniały
obiektyw. Wiadomo, nie dla każdego, bo mało komu przydadzą się takie ogromne
kąty widzenia. A czy z tych, którzy ich potrzebują, wszyscy powinni szybko udać
się do sklepu? Nie, a powodem jest cena, gdyż Sigma winszuje sobie za to
szkiełko 7000 zł. To dwukrotnie więcej niż za poprzednika, co jednak jest w
pełni usprawiedliwione jakością zdjęć. Problem to cena konkurencyjnego Nikkora
14-24 mm f/2.8. On bowiem jest obecnie droższy od Sigmy zaledwie o 300 zł.
Dopóki więc nikoniarz nie musi walczyć o każdy stopień szerokości pola widzenia,
na tę Sigmę nawet nie spojrzy. Co innego canonierzy. Jasne, oni mają swojego
rekordowego 11-24 mm f/4, ale on kosztuje… 12000 zł. Ktoś jeszcze chętny?
Oczywiście użytkownicy Sony A7x, któremu producent skąpi bardzo szerokiego
kąta. A tu, choć z adapterem MC-11, ale mamy go.
Tak więc Sigma nie odpuściła, choć poświęciła przodownictwo
w parametrach „katalogowych”. Postawiła na jakość i chwała jej za to. Żąda za
nią sporej, choć usprawiedliwionej zapłaty. Niestety te siedem tysięcy jest
barierą nie do przeskoczenia dla wielu fotografujących. Bardzo liczę, że
sprawdzi się plotka o dodaniu drugiej wersji tego zooma, przeznaczonej dla
rodziny Contemporary. Z pewnością wersji ciemniejszej, ale na pewno tańszej i
może równie dobrej jakościowo?
+ szczegółowość obrazu
+ zachowanie pod światło
+ skuteczna korekcja wyjątkowo wielu wad obrazu
- niezbyt wygodny dostęp do pierścienia zooma
- pewne wady optyczne wychodzące przy małych dystansach ostrości
W teście używałem statywu i głowicy Vanguard oraz kart pamięci Lexar.
Zajrzyj też tu:
TEST: Tamron 15-30 mm f/2.8 – superszeroko i ze stabilizacją
TEST: Stara, ale jara Sigma 8-16 mm – rekordowo szerokie szkiełko APSC
TEST: Sigma 18-35 mm f/1,8 DC HSM
TEST: Jasność, widzę jasność! – Sigma 24-35/2
TEST: Sigma 50-100 mm f/1.8: jasno – jaśniej – Sigma
TEST: Nikkor 58 mm f/1,4G vs. Sigma 50 mm f/1,4 DG HSM "Art"
TEST: Tokina AT-X 11-20 PRO DX F2.8. Jasno i szeroko.
TEST: Stara, ale jara Sigma 8-16 mm – rekordowo szerokie szkiełko APSC
TEST: Sigma 18-35 mm f/1,8 DC HSM
TEST: Jasność, widzę jasność! – Sigma 24-35/2
TEST: Sigma 50-100 mm f/1.8: jasno – jaśniej – Sigma
TEST: Nikkor 58 mm f/1,4G vs. Sigma 50 mm f/1,4 DG HSM "Art"
TEST: Tokina AT-X 11-20 PRO DX F2.8. Jasno i szeroko.
Cena powalająca, jednakoż. Ale reszta bardzo fajna. Jeździłbym. Tfu... Strzelałbym. Teraz tylko czekam aż Sigma podtrzyma swoją tradycję i jednak walnie coś najszerszego na rynku.
OdpowiedzUsuńNo, tania ona nie jest. Ale gdy przestanie być doliczany podatek od nowości, to cena może zjechać o dobre kilka stów. A wtedy wchodzi wersja "C" ze światłem f/4.5-5.6 za 3000 zł i rynek jest nasz :-)
UsuńZ tym najszerszym kątem to będzie ciężko, bo jest ten Voigtlander 10/5.6. Ale Sigma może pograć światłem (f/4?), no i będzie miała AF, więc w tej klasie będzie rekordowa.
Ja właściwie myślę tylko o obiektywach AF, bo tylko w takich Sigma biła rekordy. Zdaje się, że zawsze były jakieś szersze od niej manualne.
OdpowiedzUsuńPrzez długi czas nie było. W końcówce XX w. Voigtlander zrobił dalmierzowego Heliara (Ultra-Wide, czy jakoś tak) 12 mm, ale potem pojawiły się oba zoomy Sigmy 12-24/4.5-5.6 oraz APSowy 8-16, które widziały szerzej niż on. Minimalnie szerzej, ale jednak. I te Sigmy były rekordzistkami aż do Canona 11-24 mm.
Usuń