Ten Lumix jest świeżą, jesienną nowością Panasonica. Nowością,
którą zakwalifikowałem na podium w kategorii najciekawszych cyfrówek ogłoszonych
podczas Photokiny. Postarałem się więc, by aparat nie musiał zbyt długo czekać
na mój test. Zapraszam!
Pisząc artykuł o photokinowych nowościach, napisałem, że tym
aparatem Panasonic tworzy drugą linię swych bezlusterkowych Lumixów G. Drugą, w
znaczeniu plasowaną niżej, tak jak – pewnie stąd skojarzenie – Lumix G10 uzupełniający
„z dołu” G2. Ale gdy sobie tę rzecz rozważałem podczas testowania G80, coraz
bardziej mi owa koncepcja nie pasowała. Z jednej strony niby się zgadza, bo
Panasonic nie skorzystał tu z matrycy 20 Mpx użytej już w Lumiksie GX8, a z
tradycyjnego, znanego, by nie powiedzieć zabytkowego, przetwornika 16 Mpx. Ale
gdy doszukiwać się kolejnych ustępstw z użycia najnowszych i najbardziej
wyrafinowanych panasonicowych rozwiązań, to wynalazłem tylko migawkę o
parametrach gorszych niż we wspomnianym GX8. Ba, G80 pod żadnym względem nie
ustępuje Lumixowi G7, a pod niektórymi wyraźnie go przebija. Chyba ta moja
koncepcja „drugiej linii” nie sprawdziła się. Może owo dwucyfrowe oznaczenie to
jedynie zmiana nazewnictwa panasonicowych bezlusterkowców?
Cyferki cyferkami, ale przejdźmy do rzeczy istotniejszych.
Panasonic G80 wygląda tak samo jak G7, czyli nie ma już ani śladu obłego
kartofla znanego z dawnych lustrzankopodobnych Lumixów. Mamy ostre krawędzie,
wyraźne linie i konkretne kształty. Za prezencję przyznaję pierwszy punkt.
Punkt drugi należy się za potężne możliwości indywidualizacji sterowania aparatem.
Znajdziemy z pięć definiowalnych przycisków, pokrętło dedykowane trybom
„przesuwu filmu”, dźwigienkę trybów AF, cztery ważne funkcje wyrzucone na
segmenty nawigatora i dwa pokrętła sterujące z klawiszem mnożącym przez dwa
liczbę obsługiwanych przez nie funkcji (coś jak dźwigienka 1/2 w „wyższych”
Olympusach OM-D). A do tego dochodzi dotykowy ekran, co – jak to w Panasonicach
– oznacza kolejne 5 definiowalnych klawiszy (ekranowych tym razem), łatwo
komponowalne podręczne Q.MENU (maks. 15 funkcji na 3 ekranach), ustawianie
dotykiem położenia pola AF i wyzwalanie migawki. Oczywiście, ekran pozwala na
dotykowe ustawianie pola AF także gdy korzystamy z wizjera. Zasadniczo super
sprawa, ale nie do końca. Podczas testu kilkunastokrotnie zdarzyło mi się
spojrzeć w wizjer, a tam widzę, że pole AF zjechało w lewy dolny róg. Ki
diabeł? Nie diabeł, a nos, który dotykając ekranu sterował autofokusem. Bardzo
liczę, że przy okazji najbliżej zmiany oprogramowania aparatu, Panasonic
wprowadzi w G80 funkcję znaną z Sony A6500, czyli ograniczenie obszaru ekranu,
którego dotknięcie aktywuje tryb Touchpad AF. I jeszcze jeden minus obsługi,
tym razem poważniejszy. Czy naprawdę nie dało się zaprojektować bardziej
wystających klawiszy na tylnej ściance? Chodzi nie tylko o okrągłe przyciski,
ale też o segmenty nawigatora. Są one zbyt płaskie, zbyt trudne do wyczucia i
odróżnienia od siebie. Test przeprowadzałem późnojesienną porą, w niskich
temperaturach, ale nawet nie myślałem o założeniu rękawiczek, bo i bez nich
miałem problemy z obsługą tylnej ścianki. Dyskomfort był znaczny także dlatego,
że równolegle fotografowałem własnym Lumixem FZ1000, którego klawisze są mocno
wypukłe. Nie wiem dlaczego konstruktorzy Panasonica tak utrudniają życie
użytkownikom swych bezlusterkowców? Bo te płaskie przyciski to cecha nie tylko
G80.
Dobrze, że gniazdo statywu umieszczono w osi obiektywu, ale czy naprawdę nie dało się go bardziej odsunąć od krawędzi korpusu? Takie położenie nie gwarantuje dobrego przylegania płytki statywowej. |
Twórcy tego aparatu przeprowadzili też manewr przemieszczenia
gniazd w porównaniu z Panasonikiem G7. Manewr, który ja sam oceniam
zdecydowanie pozytywnie, gdyż slot na kartę pamięci został usunięty spod
wspólnej z akumulatorem klapki na spodzie aparatu i umieszczony po jego prawej.
W tym miejscu w G7 znajdowały się gniazda USB, HDMI i zdalnego sterowania.
Trochę nietypowo i niewygodnie, gdyż trudno trzymać aparat gdy z uchwytu
wystaje klapka, wtyczka / wtyczki z przewodami. Ale jednocześnie, zyskiem w G7
jest „czysta” lewa strona, pozwalająca swobodnie operować ruchomym ekranem. A w
G80 owe gniazda przywędrowały właśnie na lewą, co uniemożliwia pełen obrót
odchylonego w bok ekranu. Ba, nie tylko pełen, ale nawet przechylenie o 45° od
pionu. Narzekania filmowców są jak najbardziej uzasadnione, ale ja, fotograf,
nie odczuwam dyskomfortu.
Jeszcze kilka ważnych cech aparatu. Po pierwsze, ma
częściowo metalowy korpus, czym różni się od G7 i GX80 w całości obudowanych
tworzywami sztucznymi. Po drugie, korpus ten jest uszczelniony, tak jak GH4 i
GX8 oraz w odróżnieniu od G7 i pozostałych aktualnych bezlusterkowców
Panasonica. Wyposażono go w świetny OLEDowy wizjer o rozdzielczości 2,36 mln
punktów i dużym powiększeniu 0,74× (przeliczone na mały obrazek). Niespodziewanym,
w każdym razie dla mnie, dodatkowym akcesorium jest uchwyt do zdjęć w pionie. Jedynymi
bezlusterkowymi Panasonicami, które dostąpiły zaszczytu posiadania takiego
gripa, były GH3 i GH4.
A skoro już jesteśmy przy uchwycie, to
przyjrzyjmy się temu podstawowemu, posiadanemu przez Lumixa G80. Wystaje on mocno
z korpusu, bardziej niż osłona lampy błyskowej. W niewielu wypadkach producenci
decydują się na taki krok, gdyż wówczas aparat gorzej wygląda „katalogowo” – formalnie
jest grubszy. W praktyce nie ma to jednak znaczenia, gdyż nawet najbardziej
płaski „naleśnik” wystaje do przodu bardziej niż grip, a w praktyce ważne są
przecież wymiary zestawu, a nie gołego korpusu. Tak czy inaczej, Panasonic G80
świetnie i pewnie leży w dłoni, pozwala na obsługę klawiszy tylnej ścianki
prawym kciukiem, bez podtrzymywania aparatu lewą dłonią. Które cyfrówki Mikro
4/3 mają tak wystający uchwyt? Z Panasoniców wszystkie GH i ostatnie modele G.
Lecz u Olympusa tak dobrze jest tylko w „jedynkach”.
Funkcje, tryby, możliwości – tu Lumix G80 nie zawodzi! Wszystkiego
mamy po kokardki, a ja – tradycyjnie – nie mam zamiaru opisywać wszystkich, czy
nawet tylko najważniejszych z nich. Skupię się na tych wyróżniających G80
spośród podobnych bezlusterkowców Panasonica i Olympusa oraz tych, które mi się
spodobały. Albo wręcz przeciwnie: bo ich nie lubię.
Jedną z istotniejszych, a przy tym całkiem nową, jest
stabilizacja Dual IS II. „Dual” – wiadomo, to połączenie 5-osiowej stabilizacji
matrycy z 2-osiową obiektywu. Co oznacza „II”, jest już mniej jasne, poza tym,
że chodzi o nową wersję systemu redukcji drgań. Z oficjalnej prezentacji nie wynika
co zmieniono / poprawiono, a jedynie jakie są wyniki tych działań. Ma być je widać
przede wszystkim dla długich ogniskowych, kiedy to Dual IS II powinien zapewniać
skuteczność redukcji drgań równie wysoką jak przy szerokim kącie. Chodzi o
teoretyczną skuteczność na poziomie 5 działek czasu. To niby wyraźnie mniej niż
6,5 działki reklamowane w niektórych konfiguracjach Olympusa, ale wiadomo, że
obietnice obietnicami, a ważna jest praktyka. Test wykazał często spotykany
wynik, czyli różniący się na niekorzyść o 1 działkę od oficjalnego. Owa
4-działkowa skuteczność oczywiście i tak zasługuje na ocenę bardzo dobrą, choć
nie na najwyższą. Ale żeby nie było tak jednoznacznie, wynik ten uzyskałem
zarówno ze stabilizowanym obiektywem, jak i niestabilizowanym, czyli przy
wykorzystaniu jedynie „mechanicznej” stabilizacji w aparacie. Konkretnie „z
„kitowym” 12-60/3.5-5.6 oraz standardową stałką 25/1.7. Czyli co, ta cała
dualność na nic się nie przydaje? Trzeba by ją wszechstronniej przetestować,
szczególnie przy dłuższych ogniskowych, może dopiero wówczas pokaże pazur.
Jedna istotna sprawa: jak na razie system Dual IS II działa wyłącznie wówczas,
gdy G80 współpracuje ze wspomnianym wcześniej podstawowym zoomem albo z
uniwersalnym 14-140/3,5-5,6. Biednie! Na 2017 rok zapowiadane jest uruchomienie
współpracy z długim zoomem 100-400/4-6.3, a długiej liście obiektywów którą
widziałem podczas prezentacji aparatu towarzyszyła adnotacja „Under Study”. Widać,
że to dostosowanie firmowej optyki do nowego systemu stabilizacji to nie tylko
jakaś prosta poprawka w firmwarze.
Niejako przy okazji stabilizacji wspomnę o podzespole
Panasonica G80, który pomaga zmniejszyć drgania. Jest to migawka, użyta wcześniej
w Lumiksie GX80, a tu po raz pierwszy powtórzona. Jej istotą jest napęd w
pełni elektromagnetyczny, w odróżnieniu od elektryczno-sprężynowego znanego z
migawki używanej w pozostałych bezlusterkowych Panasonicach. Ceną, w porównaniu
z migawkami topowych modeli, jest wydłużenie najkrótszego czasu ekspozycji do
1/4000 s i czasu X do 1/160 s. A zyskiem, potężnym i łatwo zauważalnym,
znacznie cichsza praca i znikome drgania. Widoczne na prezentowanym poniżej
slajdzie wykresy drgań obu migawek, pachną bezczelnym marketingiem. Jednak gdy
zrobimy choć jedno zdjęcie Lumixem G80 (albo GX80), stwierdzamy, że obrazki nie
są ani trochę przesadzone. Ta nowa migawka działa naprawdę rewelacyjnie cicho i
bezwstrząsowo. Żeby dopełnić szczęścia, Panasonicowi G80 dodano tryb
elektronicznej pierwszej kurtyny oraz migawkę elektroniczną. Jeśli jednak
będzie ona wykorzystywana, to z pewnością znacznie częściej dla uzyskania
bardzo krótkich ekspozycji (do 1/16000 s), a nie dla dalszego, mało
potrzebnego, wyciszenia aparatu.
Z seriami zdjęć Panasonic w G80 nie zaszalał. No dobra,
przyznaję, jest tryb SH 40 klatek/s, lecz obowiązują tam typowe ograniczenia:
tylko JPEGi, dobór ekspozycji i ostrości wyłącznie do pierwszego ujęcia, brak
podglądu na żywo. Ale już w „normalnym” trybie seryjnym nie osiągniemy więcej
niż 10 klatek/s. Zresztą i tu wyłącznie przy korzystaniu z migawki
elektronicznej, bo jeśli mamy ochotę używać mechanicznej, to spadamy do 9
klatek/s. A konkretnie – jak mi wyszło w teście – do 8,6 klatki/s. Żadna
różnica. Gorzej, że takie serie udawało mi się strzelać wyłącznie JPEGami.
Przejście na RAW, albo RAW+JPEG skutkowało obniżeniem częstości do 7 klatek/s.
Nie mam pojęcia dlaczego. Przejrzałem ustawienia, czy nie dodałem jakiejś
funkcji „opóźniającej”, ale nie, nic takiego. Instrukcja obsługi, wymieniając
sytuacje gdy serie mogą zwolnić, też milczy w kwestii RAWów. A serie, już
„legalnie”, zwalniają między innymi przy aktywacji AFC – do 6 klatek/s. Gdy
potrzebujemy ciągłego ostrzenia, warto jednocześnie oddzielnie ustawić średnią
częstość serii, czyli 6 klatek/s. Dzięki temu manewrowi uzyskujemy podgląd
kadru pomiędzy ekspozycjami, niedostępny gdy (nominalnie) ustawione jest 9
klatek/s. Ot, taki dziwny myk.
W kwestii długości serii zdjęć i szybkości ich zapisu na
kartę pamięci, Lumix G80 mnie nie zawiódł. Zgodnie z panasonicową tradycją, prezentuje
on w rogu wyświetlacza liczbę zdjęć do wykonania jednym ciągiem „choćby się
waliło i paliło”. Czyli w sytuacji, gdy karta jest wyjątkowo wolna, a zdjęcia
są jedynie gromadzone w buforze. W takich sytuacjach aparat gwarantuje
wykonanie ok. 40 RAWów albo ok. 90 JPEGów. Dużo! A bonusem są zdjęcia, które równolegle z trwaniem serii
są przelewane na kartę. Ów bonus jest różnej wielkości, zależy zarówno od formy
zapisu zdjęć, jak i możliwości użytej karty pamięci. W teście wykorzystałem 4
karty Lexara. Już przy najwolniejszej Premium o deklarowanej szybkości 300×,
seria RAWów strzelanych z pełną częstością liczyła 53 zdjęcia, a JPEGów aż 184.
Tak więc wszyscy, zwłaszcza JPEGowicze, już tu mogliby być zadowoleni, gdyby nie
konieczność oczekiwania aż pół minuty na całkowite opróżnienie się bufora. To
co, może użyć trochę szybszej karty pamięci? Nie, gdyż „trochę” szybsza
Professional 633× praktycznie nic nie pomaga. W takim razie wskoczmy w UHS-II i
Professional 1000×! No, jest lepiej, bufor opróżnia się w 17-19 s – RAWy
szybciej, JPEGi wolniej. Znacznie efektowniej poprawia się długość serii. Nie,
nie RAWów – tu nie jest ani ciut lepiej, ale JPEGów, których strzelić można
niemal 400! Może komuś się przyda. Sięgnięcie po najszybszą lexarową kartę
Professional 2000× pozwala na nieograniczone serie JPEGów i wreszcie pomaga
RAWom: 60 klatek jednym ciągiem i opróżnianie bufora w 13 s. Jednak gdy
obliczyłem szybkość wchłaniania danych przez kartę, trochę się zdziwiłem. Ten
sam Lexar Professional 2000× w Fuji X-Pro2 zapisywał zdjęcia z szybkością wyraźnie
ponad 100 MB/s (pełen test tu: LINK),
a Panasonic G80 ledwo przekracza 50 MB/s. I to ma być „UHS-II”?! Zysk niby
jest, ale taki jakiś nieszczególny. Moje wątpliwości pogłębiły się, gdy
zobaczyłem, że w instrukcji aparatu rzecz skwitowano wyrażeniem „UHS-I / UHS-II
compatible”. Ale to przecież żadna informacja, bo wiadomo, że standard UHS-II
jest wstecznie kompatybilny z UHS-I, czyli karty UHS-II współpracują z
„aparatami UHS-I”, a „aparaty UHS-II” nie mają nic przeciwko zapisywaniu zdjęć
na karty UHS-I. I zostałbym z tymi wątpliwościami, gdyby nie pan Michiharu Uematsu,
menadżer z działu rozwoju cyfrówek Panasonica, którego – dość przypadkowo –
spotkałem akurat w czasie pisania artykułu i miałem okazję zapytać o ten
standard slotu SD w Lumiksie G80. Z początku pan Uematsu próbował po japońsku,
z uśmiechem udzielać wymijających odpowiedzi. Jednak gdy zeznałem, że w
gnieździe – jak mi się wydawało – zauważyłem dwa rzędy styków, powiedział, że
hardware hardwarem, ale ważny jest też software. Tak więc, sprawa jasna, standard
UHS-II w G80 jest taki trochę teoretyczny. Niemniej pewien zysk z używania kart
UHS-II jednak widać.
Wspomniałem już o zdjęciach seryjnych i ciągłym autofokusie.
Tym razem jego szybkość i dokładność sprawdziłem jednak podczas filmowania, a
nie przy seriach. Chwalonemu przeze mnie od zawsze panasonicowemu systemowi
autofokusa DFD, zadałem trochę inne niż zwykle parametry wejściowe. Obiektami
były gokarty, które podczas filmowania osiągały prędkość 40 km/h, czyli
stosunkowo niedużo. Utrudnieniem dla aparatu było niezbyt silne, sztuczne
oświetlenie oraz obiektyw. Użyłem bowiem mikroskopijnego zooma 35-100 mm
f/4-5.6 pracując nim wyłącznie przy najdłuższej ogniskowej. Na przykładowym
filmie widać zachowanie aparatu typowe dla mniej więcej 1/3 identycznie
wyglądających przejazdów. Wszystko jest OK aż do momentu gdy kart zbliża się na
odległość kilku metrów. Wówczas AFC przestaje nadążać, a próbuje nadganiać już
przy oddalającym się obiekcie. I niemal zawsze daje sobie z tym bardzo szybko
radę. Pozostałe 2/3 przejazdów ciągły autofokus Lumixa G80 obsługiwał
bezbłędnie. Tak więc wynik testu pozytywny, ale nie rewelacyjny. Zwłaszcza, że
próby pracy z automatycznym śledzeniem obiektu w kadrze (Tracking) wypadały
zdecydowanie niekorzystnie. Owo śledzenie notorycznie gubiło się, więc o niebo
wygodniej filmowało mi się ze stałym ustawieniem dość dużego, pojedynczego pola
ostrości. Dodam tylko, że pracowałem z domyślnym ustawieniem czułości AFC. Nie
podejrzewam jednak, by podwyższenie czułości autofokusa poprawiłoby sytuację w
tego typu filmie, gdyż zmiana odległości następuje tu płynnie.
Focus Stacking, w tym wypadku z wykorzystaniem wszystkich pól ostrości. Efekt nie do uzyskania bez obiektywu Tilt. Najbliższy samochód znajdował się kilka centymetrów przed skrajem osłony obiektywu. |
Tradycyjnie, filmowanie 4K Panasonic wykorzystuje do kilku
trybów fotografowania bardzo szybkimi seriami, których efektem są zdjęcia, czy
też zdjęcie o rozdzielczości ok. 8 Mpx. Klasyczne „serie 4K”, to serie 30
klatek/s rejestrowane w jednej z trzech opcji: początek przy naciśnięciu, a koniec
przy puszczeniu spustu, początek i koniec przy kolejnych wciśnięciach,
2-sekundowa seria „wokół” wciśnięcia spustu migawki. W dwóch pierwszych
przypadkach, czas trwania serii jest nieograniczony. Drugim rozdziałem jest
Post Focus, czyli wybór jednego z serii zdjęć wykonanych z użyciem innego
sensora AF przy każdym z nich. Celem jest tu wybranie kadru z optymalnie
ustawioną ostrością. Trzecim jest Light Composition – wybór zdjęć z serii do
wielokrotnej ekspozycji. Rzecz przydatna na przykład przy fotografowaniu
sztucznych ogni, dla rozmnożenia ich na niebie. Ostatnim, zupełnie nowym w
Lumixach trybem, jest Focus Stacking, czyli łączenie w jedno serii zdjęć
wykonanych tak jak w Post Focus. W tym wypadku chodzi o wykorzystanie ostrych
fragmentów każdego ze składowych ujęć, by powiększyć strefę ostrości. Rzecz
warta docenienia zwłaszcza w makrofotografii, a ważne jest to, że możemy sami
zdecydować, zdjęcia z jakiego obszaru wykorzystanych pól AF użyć do składanki.
Oczywiście, mogą to być także wszystkie zdjęcia z serii, czyli wykonane w
oparciu o działanie wszystkich 49 sensorów ostrości. Poniżej prezentuję film, który pozostaje zapisany na karcie pamięci wraz ze "stackowanym" zdjęciem. Publikuję go, bo spodobał mi się przejazd autofokusa przez wszystkie pola ostrości. Podczas Focus Stackingu wygląda to jeszcze efektowniej, bo dochodzi "taniec" wyświetlających się kolejno w kadrze pól ostrości.
Przy obu zdjęciach czujnik AF celował ciemny obiekt w prawej dolnej ćwiartce klatki, ale ekspozycja nie zawsze była tak celna jak na prawym zdjęciu. |
Z kolei funkcja i-Contrast, czyli
redukcja kontrastu działa pewnie, powtarzalnie i dość zdecydowanie. To ostatnie
oczywiście gdy włączymy maksymalną jej intensywność. Nie musimy obawiać się o
niepotrzebne rozjaśnianie świateł obrazu, bo G80 dba także o nie. Nie to, że
skutecznie likwiduje silne przepalenia, ale coś tam w najjaśniejszych partiach
obrazu poprawia. W cieniach oczywiście też, i to zdecydowanie.
Lewe zdjęcie bez wspomagania, prawe z i-Contrast o maksymalnej intensywności. |
Kolejną
„inteligentną” funkcją tego Lumixa, jest i-Resolution, czyli podwyższanie
szczegółowości zdjęcia. Sprawdza się ona całkiem nieźle, pod warunkiem, że w
kadrze nie ma mocno kontrastujących krawędzi, zwłaszcza na drobnych obiektach.
Tam bowiem, nawet po ustawieniu dla i-Resolution średniej intensywności,
pojawia się halo. Co łatwo dostrzec na zdjęciach poniżej. Widać tam również, że
fragmenty z niskim kontrastem, np. figura, dachówki, zyskują na szczegółowości bez
efektów ubocznych.
Kadr do testu i-Resolution. Wycinki poniżej. |
Jest jeszcze jedna, nowsza funkcja, niby też pasująca do
działu tych inteligentnych, lecz ona nie ma w nazwie owego „i-”. Chodzi o
redukcję dyfrakcji na przysłonie, która to wada w przypadku optyki Mikro 4/3
może być zauważalna już przy dość silnym jej otwarciu. Co prawda doświadczenie
mówi, że zarówno w Olympusach, jak i Panasonicach, właściwie aż do f/11 istotnego
problemu nie ma. No, chyba że oglądamy tabelki i wykresy w „prawdziwych”
testach. Testując funkcję redukcji efektu dyfrakcji, liczyłem że właśnie przy
naprawdę mocnych przymknięciach przysłony przyniesie ona pozytywne efekty.
Niestety, nie. Dla f/16 i f/22 na zdjęciach plenerowych korekta nic nie daje.
Natomiast znacząco wpływa na zdjęcia tablicy testowej wykorzystanej do oceny
rozdzielczości. Jednak jest to wpływ… negatywny! Algorytmy redukcji dyfrakcji G80
widać tak działają. Może inżynierowie Panasonica podszkoliliby się u
Volkswagena. Jego silniki umieją wykryć procedurę testu zużycia paliwa, więc
może Lumixy nauczyłyby się pozytywnie reagować na wzór tablicy ISO 12233?
Ale znacznie ważniejsze, że na „prawdziwych” zdjęciach
wykonywanych z przymknięciami przysłony słabszymi niż f/16, widać pozytywny
efekt działania korekcji dyfrakcji. Pozytywny, choć niezbyt silny. Jednak na
tyle wyraźny, że ja bym aktywował tę funkcję na stałe.
Kadr do testu funkcji redukcji dyfrakcji. Wycinki poniżej. |
Górne wycinki pochodzą ze zdjęć z funkcją wyłączoną, dolne z włączoną. Kliknij by obejrzeć w pełnej rozdzielczości. |
Zdjęcia i histogramy ich ekspozycji pokazują duży spadek zakresu dynamiki dla ISO 100, w porównaniu z ISO 200. |
Maksymalną szczegółowość zdjęć uzyskujemy zarówno przy uzyskiwanej
programowo czułości ISO 100, jak i przy natywnej ISO 200. Z tym, że odradzam
korzystanie „na co dzień” z ISO 100, bo przy niej znacząco siada dynamika. Z
drugiej strony, już ISO 400 wykazuje spadek szczegółowości – rzecz nie dziwna
przy matrycy 4/3 cala. Przejście na ISO 800 oznacza dalsze, jeszcze niewielkie
pogorszenie sytuacji. Ale już przy ISO 1600 szczegółowość spada wyraźnie,
zwłaszcza na obszarach o niskim kontraście. Ale co istotne, szumy wcale nie są
silne. Stąd JPEGi są nadal używalne, byle mocno osłabić odszumianie – optimum
to poziom -4. Oczywiście przejście przez RAWa jest znacznie lepszym
rozwiązaniem. ISO 3200? Tak, ale wyłącznie RAWy. Wymagają one sporo zabawy z
odszumianiem i wyostrzaniem, ale uzyskane efekty, szczególnie na obszarach o
niskim kontraście, są wyraźnie lepsze niż JPEGi dla ISO 1600. Czułość ISO 6400
jeszcze nie wykazuje degradacji koloru i kontrastu, w związku z czym nadaje się
do wykorzystania, byle z rozdzielczością znacznie mniejszą niż pełna. Trochę
się zdziwiłem, że o ISO 12800 nie napiszę „do kosza!”. Jednak barwy na RAWach
są jeszcze niczego sobie, a szumy – choć silne – można ograniczyć tak, by po
zmniejszeniu do rozdzielczości ekranowej zdjęcie dało się oglądać. Ale o ISO
25600 lepiej zapomnieć. Tak czy inaczej, ta matryca zachowuje się bardzo
przyzwoicie. Może nie zaskoczyła mocno pozytywnie, ale mi się spodobała.
Kadr do oceny szumów i szczegółów obrazu przy poszczególnych czułościach na JPEGach wprost z aparatu. Ustawienia domyślne, poza redukcją szumów zmniejszoną do -3. Wycinki poniżej. |
Kliknij by obejrzeć w pełnej rozdzielczości. |
Nie spodobał mi się za to balans bieli w sztucznym świetle.
Aktualnym standardem, czy też średnim zachowaniem się cyfrówek, jest co
najmniej dobre działanie AWB w świetle żarowym i (nie)dostateczne przy
świetlówkach kompaktowych. Niestety, G80 nie daje rady ani w jednym, ani w
drugim oświetleniu. Co ciekawe, efekty przy obu są niemal identyczne, choć w
przypadku innych aparatów, ewentualne błędy polegają na wpadaniu w ciepłe
czerwienie / brązy przy żarówkach i ciepłe zielenie przy świetlówkach
kompaktowych. A Lumix G80 równo produkuje się w pomarańczach.
I tak właśnie ten G80 wygląda. Zawiedzeni? Zachwyceni? Ja,
ani jedno, ani drugie. Ale znacznie bliżej zachwytu, bo ten Lumix jest bardzo porządnym
aparatem. Ma przemyślaną, dopracowaną konstrukcję, w zasadzie bez braków, biorąc
pod uwagę jego położenie w linii Panasonica na drugiej półce od góry. Jasne,
mógłby posiadać 20-megapikselową matrycę, strzelać długimi seriami 15 RAWów/s,
zapisując je z szybkością „UHS-II”. Ale trzeba przecież coś zostawić dla
topowych modeli: dla GH5 i może jeszcze jakiegoś „mniej filmowego”. W samym
funkcjonowaniu aparatu, niedostatków wiele nie ma. Ot, ten automatyczny balans
bieli w sztucznym świetle, niezbyt doskonałe śledzenie obiektu w kadrze, może
jeszcze zbyt wyraźny spadek dynamiki dla ISO 100. Ale tak naprawdę, to rzeczą
którą najgorzej oceniam w G80, są zbyt płaskie przyciski na tylnej ściance. Też
się czepiam! A bez dwóch zdań, elementem, którym mnie ten Lumix zachwycił, jest
migawka, pracująca cichusieńko i gładziutko. Wstrząsy minimalne, hałas żaden –
cudo! Matryca jest w porządku, a maksymalna rozdzielczość zdjęć przy ISO 200
znacznie bardziej niż w porządku. Podwyższone czułości też dają radę, ale bez
rewelacji, czy jakiegoś przełomu w klasie. Cieszy grip obecny wśród
opcjonalnych akcesoriów, a customizacja obsługi aparatu jest na najwyższym
poziomie. Natomiast poziom znacznie niższy od najwyższego reprezentuje cena. Lumixa
G80 kupuje się za nieco ponad 3600 zł, czyli aż o 1000 zł taniej niż Olympusa
E-M5 II! To bardzo dobry, zresztą nie pierwszy, ruch Panasonica, pozycjonującego
cenowo swe produkty wyraźnie poniżej bezpośredniej konkurencji. I mocny
argument za wyborem tego właśnie bezlusterkowca.
Podoba mi się:
+ migawka!
+ customizacja
+ szczegółowość zdjęć
- płaskie klawisze
- nos przesuwa pole ostrości
W teście używałem statywu i głowicy Vanguard oraz kart pamięci Lexar.
Zajrzyj też tu:
Olympus E-M10 II – co nowego, co fajnego? Wrażenia ze współpracy.
TEST: Olympus OM-D E-M5 Mark II Skok na megapiksele...
Panasonic GX80 - klasa średnia rośnie w siłę!
TEST: Panasonic GX8, daj się przetestować!
TEST: Panasonic Lumix GX7. Uwertura, ale do czego?
TEST: Sony α6500: się ulepszamy, się cenimy i…
TEST: Fujifilm X-T10 – skromnie i klasycznie
TEST: Panasonic Lumix GM5
TEST: Sony A6000. W oczekiwaniu na…
Plan na rozpoznawanie tablicy testowej za przewodem Volkswagena- znakomity! To jest plan!
OdpowiedzUsuńJako stary dinozaur (mentalny) przebijam się właśnie przez oferty bezlusterkowe różnych producentów- żeby się zapoznać z nieznanym. Przebiłem się już trochę przez Sony, Fuji i Olympusa, ale jeszcze nie przez Panasonica. Ten G 80 zachęcający. Muszę obejrzeć.
Właśnie przedzieram się przez nieznane mi odchłanie bezlusterkowców, żeby sobie wyrobić zdanie. Te Panasoniki wyglądają bardzo sensowenie. Może dlatego mi się podobają, że przypominają lustrzanki. W każdym razie ten test zainspirował mnie do pójścia do sklepu i przyjrzenia się im bliżej.
OdpowiedzUsuńBo one są bardzo sensowne. Dawniej odstawały trochę jakością obrazu na minus od Olympusa, ale gdzieś tak od dwóch lat idą łeb w łeb. A osobiście bardzo lubię ergonomię i "filozofię" Panasoniców. Wiadomo, że każdym aparatem da się zrobić dobre zdjęcie, ale gdy jeszcze jego używanie sprawia przyjemność, radość jest podwójna.
UsuńJak zachowuje się na długich czasach naświetlania, np. podczas fotografii nocnej? Podobno ta matryca szczególnie nie lubi długiego naświetlania. Czy jakoś się to uzewnętrzniło?
OdpowiedzUsuńPrzykro mi, nie sprawdzałem. Ale, że korci mnie przetestować 12/1.4, więc przy okazji sprawdzę też zachowanie matrycy przy długich ekspozycjach. Pozdrawiam
UsuńBędę śledził blog bo ta informacja sprawiła, że wstrzymałem się z zakupem Panasonica G80.
UsuńA nikt pod tym kątem nie testował G80? Optyczni?
UsuńZnalazłem test na photographyblog.com tam nie wygląda to przyzwoicie. Znalazłem też nocne kadry z G7 (ta sama matryca) ale czasy były rzędu kilkunastu sekund + jasne szkło.
UsuńPanasonic G80 ma świetną specyfikację i co najważniejsze to bardzo dobra propozycja w podróży. Rozważam G80 lub Canona 70/80d. Na korzyść tego pierwszego przemawiają wymiary, waga i jeszcze kilka drobiazgów. Na korzyść drugiego większa matryca.
Ten komentarz został usunięty przez autora.
OdpowiedzUsuńŚwietny test, cieszy, że porządny producent jest doceniany przez znawców i że Panasonic solidnie poprawia swój sprzęt.
OdpowiedzUsuńDziękuję za pochwałę. Panasonic kiedyś tam rzeczywiście był trochę z tyłu za Olympusem, nie licząc funkcji filmowych. Ale gdy zaczął korzystać z lepszych (chyba już nie własnych) matryc, opracował autofokus DFD, sumarycznie prezentuje się co najmniej równie dobrze. A filmowaniem bije Olympusa na głowę.
UsuńDzień dobry, czy Pana zdaniem warto zmienić G7 na G80?
OdpowiedzUsuńW uzupełnieniu mojego poprzedniego pytania, używam obiektywu G vario 14-140.
OdpowiedzUsuńDzień dobry, czy mogę prosić o pomoc w owyższym temacie? Będę wdzięczny.
OdpowiedzUsuń