Temat pięcioosobowej – na dzień dzisiejszy – rodziny
kompaktowych Cyber-shotów RX100 przewijał się na moim blogu już kilkukrotnie. Ostatnio
aparaty te wspominałem
jako przykład implementacji coraz to bardziej wyrafinowanych przetworników
CMOS. Wcześniej, nieco ponad rok temu, rodzinie RX100 poświęciłem cały artykuł,
porównujący poszczególne modele: „Moim
okiem: 5 wersji Sony RX100 – która dla kogo?” Wyszło mi wówczas, że –
biorąc pod uwagę cenę i możliwości – optimum stanowi wersja III. W ciągu tego
roku sporo się jednak na rynku pozmieniało, a ceny wszystkich wersji (no, może
poza pierwszą) spadły o duże kilkaset złotych. Na optymalną bardziej zaczęła mi
wyglądać wersja IV i uznałem, że warto by ją przetestować. Jednak okazało się,
że polskie Sony, pomimo że nadal sprzedaje wszystkie pięć wersji RX100, w
wypożyczalni testowej ma tylko najnowszą. No dobra, jak się nie ma co się lubi…
Wziąłem „piątkę”.
Tych, którzy nie czytali mojego artykułu porównawczego,
jeszcze raz zachęcam do zajrzenia tam. Szczególnie polecam tabelę z
zestawieniem najważniejszych parametrów różniących poszczególne modele. Tu zaktualizuję
ostatni wiersz tabeli, dotyczący cen aparatów. Dziś wygląda on tak (ceny
kolejnych wersji od I do V): 1500 zł, 1900 zł, 2500 zł, 3100 zł, 4300 zł. Czyli
nadal drogo / bardzo drogo, szczególnie jeśli przeliczamy cenę na jeden
centymetr sześcienny aparatu.
Bo to maleństwo jest. 10 cm szerokości, 6 cm wysokości i 4
cm grubości – kieszonkowiec pełną gębą! Z tych 4 cm grubości, półtora przypada
na wystający, choć nadal „złożony”, obiektyw. Tak to wygląda w pozycji
transportowej, ale po włączeniu zoom aparatu wysuwa się mocno, co widać na
zdjęciu poniżej. Prezentuje ono maksymalne wyciągnięcie obiektywu, pojawiające
się przy najkrótszej ogniskowej, czyli (małoobrazkowych) 24 mm. Przy
pozostałych jej ustawieniach, nie chowa się on mocno – najbardziej, o
centymetr, przy 50 mm.
Dźwigienka zmiany ogniskowej ma malutki skok i stąd brak
położenia pośredniego, czyli działa zero-jedynkowo. Nie próbujcie więc ustawić
w menu szybkiej zmiany ogniskowej,
pozostańcie przy normalnej. Inaczej
będziecie mieli spore problemy z precyzyjnym ustawieniem kąta widzenia.
Wielu osobom bardzo podoba się definiowalne pokrętło na
obiektywie. Ja też się cieszyłem z jego obecności, ale po dwóch dniach testu dezaktywowałem
je. Po prostu dlatego, że obracało mi się ono samo podczas noszenia w ręku włączonego aparatu. Liczyłem na to, że
wypróbuję sterowanie tą drogą przysłoną, a może czułością albo korekcją
ekspozycji, ale nie dało rady. Co podnosiłem aparat do oka, funkcja już miała
zmienioną wartość.
No dobra, RX100 V rozmiary ma nikczemne, ale z nimi mocno
kontrastuje jego ciężar. Wrażenie nie jest może tak silne, jak po wzięciu do
ręki wyfrezowanej z jednego kawałka metalu Leiki, ale bardzo zbliżone. Tak
solidnego – na wyczucie – aparatu dawno nie testowałem. Metalu jest sporo w
obudowie (przednia i górna pokrywa) i pewnie wewnątrz też, w każdym razie
sądząc po masie. Podczas oficjalnego ważenia testowanego egzemplarza, moja waga
pokazała 299 g. Już chciałem napisać, że to oczywiście więcej niż mówią zawsze
oszukujące dane katalogowe, ale całe szczęście zajrzałem do nich. A tam,
jak byk stoi „299 g”. Nie wiem jak ważyło Sony, ale moje 299 g oznacza masę
aparatu w pełni gotowego do pracy, czyli z widocznym na zdjęciach paseczkiem,
paskudnie porysowaną folią zabezpieczającą ekran, kartą pamięci i (w pełni
naładowanym J)
akumulatorem.
Ciekaw byłem zawartości metalu w środku aparatu, lecz nie
znalazłem żadnych informacji dotyczących tematu. Za to wujek Google, po wbiciu
frazy w rodzaju „RX100 metal” wyrzucał mnóstwo zdjęć dodatkowych, metalowych
rzecz jasna, gripów do RX100. Widać jest duże na nie zapotrzebowanie, choć mi
podczas testu płaski przód aparatu nic a nic nie przeszkadzał. Teraz, gdy się
nad tym zastanowiłem, już wiem dlaczego. Po prostu ten niedostatek ergonomii nikł
przy ogólnej upierdliwości obsługi aparatu. Przyciski malutkie, podobnie obrotowy
nawigator, który trudno się obraca bez nieumyślnego naciśnięcia – zwłaszcza
zmarzniętymi palcami. No i szczyt niewygody: brak ekranu dotykowego. RX100 V
nie miał pod tym względem szczęścia. Był ostatnim aparatem Sony, przy którym
producent przestrzegał swojej zasady: jeśli jest wizjer, nie ma touchscreena. Kolejna
cyfrówka, czyli A6500, zresztą zaprezentowana tego samego dnia co RX100 V, posiada
już i wizjer i ekran dotykowy. Cóż, z tą funkcjonalnością w rodzinie RX100
musimy poczekać do wersji VI. Bez tego naprawdę trudno nawigować po bogatym
wnętrzu aparatu. Niby na tylnej ściance jest definiowalny przycisk C, mamy komponowalne podręczne menu Fn, sami możemy przyporządkować funkcje
pod boczne „segmenty” nawigatora, podobnie jak pod pierścień na obiektywie.
Jednak to wszystko tylko pozornie może pomóc, bo szybka obsługa grzęźnie w
dziubdzianiu palcem po malutkich elementach sterujących. Zresztą to nie
pierwszy taki przypadek w foto-nieobiektywnych testach. Podobny zarzut wysunąłem
już wobec Panasonica
TZ100.
Ale nie byłbym szczery, gdybym nie dodał ważnego
uzupełnienia. Tak jak to wcześniej opisałem, wygląda obsługa RX100 V, gdy
wykorzystujemy wiele jego funkcji. Gdy przed zdjęciem chcemy ustawieniem
aparatu dopracować sporo szczegółów. „Dorzućmy korekcję -0,7 EV i może też DRO – nie, 5Lv to za dużo, niech będzie 3Lv;
o, i jeszcze ciągły AF zamiast AFS; hm, sam RAW nie, może JPEG się przyda, więc
włączmy też i jego”. Jeśli fotografujemy w ten sposób, to w towarzystwie RX100
V stracimy sporo nerwów. Lecz jeśli potrzebna nam na przykład tylko czułość,
korekcja ekspozycji, przysłona, no i powiedzmy, że jeszcze jakaś jedna funkcja,
damy radę.
Ale pomarudzę jeszcze trochę: jak to zwykle w Sony, nie
podoba mi się sposób informowania o niedostępności danego trybu działania. Niby
pojawia się informacja, które inne ustawienie bruździ, ale potem musimy
odnaleźć w menu przeszkodę i ją usunąć. Powtórzę się: wolałbym zobaczyć jedynie
informację, które ustawienia aparat sam
zmienił, bym ja mógł włączyć żądany tryb.
Ogniskowa 70 mm, pełna dziura, czułość ISO 125. |
Napisałem o tym mnóstwie funkcji posiadanych przez RX100 V,
ale nawet nie spróbuję ich wymienić. On ma wszystko, co można sobie wymarzyć,
czyli wielokrotnie więcej niż potrzebuje konkretny fotograf. Wrażenie potęguje
fakt, że to malutki aparat. A wciśnięto w niego zestaw funkcji i trybów taki,
jak w najbardziej wyrafinowane bezlusterkowce serii A7 i A9. Miejscami nawet
więcej niż tam, bo do RX100 V trafił szary filtr, wspomagający, czy raczej
mogący zastępować elektroniczną migawkę. No dobra, może filmowanie jest mniej
zaawansowane niż w bezlusterkowcach, brak choćby gniazda do zewnętrznego
mikrofonu, ale i tak dostępne jest 4K 25p 100 Mb/s oraz Full HD 100p 100 Mb/s.
Plus jakieś zebry, Focus Peaking (przydatne rzecz jasna także przy
fotografowaniu) oraz oczywiście HFR, czyli firmowy pomysł na superszybkie
zdjęcia do 1000 klatek/s. Tę funkcję opisałem już przy okazji testu
Sony RX10 II.
Ogniskowa 70 mm, f/4, ISO 125. |
Jeśli chodzi o fotografowanie, to z ciekawych drobiazgów
odkryłem regulację czasu naświetlania, przy którym następuje zmiana czułości w
trybie ISO Auto. Domyślnie następuje ona gdy czas przekracza wartość
odwrotności (małoobrazkowego odpowiednika) ogniskowej, lecz można go skrócić /
wydłużyć dwu- albo czterokrotnie. Lubiana przeze mnie, choć różnie w różnych
modelach działająca, funkcja wieloklatkowej redukcji szumów, ma opcje
standardowego i silnego usuwania szumów. O tej funkcji jeszcze napiszę.
Wbudowana lampka błyskowa pozwala odchylić się do góry, by błyskać w sufit.
Czego w RX100 V brak, to – tradycyjnie dla Sony – możliwości
obróbki zdjęć w aparacie.
Akumulator aparatu to malutki NP-BX1, który nie wystarcza na
zbyt długo. Nawet gdy – tak jak ja podczas testu – włączymy tryb samolotowy, by
różne WiFi i inne NFC nie wyżerały nam prądu. Warto pamiętać o wyłączaniu
aparatu, gdy nie fotografując trzymamy go w dłoni. Wówczas, gdy wizjer jest
wysunięty, czujnik zbliżenia oka może nie pozwalać na automatyczne wyłączanie
się aparatu, a ten szybko wyssie prąd z akumulatora. Standardowo ładuje się go przez
USB, i to dość szybko – jak na ten sposób ładowania. Oficjalnie jest mowa o
czasie 150 minut, ale podczas gdy miałem w rękach RX100 V, ładowanie nigdy nie
trwało dłużej niż dwie godziny. Choć przyznam, że korzystałem z własnego
zasilacza USB o wydajności 2 A, a nie dostarczonego z aparatem „1,5 A”. Wśród
akcesoriów Sony znalazłem dwie ładowarki zewnętrzne do niego: sieciową oraz
zasilaną z USB. Pomogą one gdy używamy więcej niż jednego akumulatora. Przez
USB da się też zasilać aparat podczas fotografowania / filmowania. Jeśli więc
nie mamy nic przeciwko kabelkowi łączącemu nas z aparatem, możemy wykorzystać
power bank trzymany w kieszeni.
ISO 1600, wycinek poniżej. |
Kliknij by obejrzeć w pełnej rozdzielczości. |
Serduszkiem RX100 V jest 20-megapikselowa 1-calowa matryca
CMOS. Ta rozdzielczość obowiązuje w rodzinie RX100 od samego początku jej
istnienia, ale sam przetwornik oczywiście ulegał ulepszeniu. Od wersji II jest
to BSI (Back-Side Illuminated) CMOS, a od IV Stacked BSI CMOS. Ciekaw byłem jak
sobie ta matryca będzie radziła, zwłaszcza w porównaniu z dobrze znaną mi jednocalówką
stosowaną u Panasonica. I oczywiście radzi sobie lepiej, choć na cuda nie
liczmy. Pochwalę dwie rzeczy. Pierwszą jest wspaniałe oddanie barw i zachowanie
prawidłowego kontrastu aż do najwyższych czułości włącznie. Drugą jest bardzo
dobry silnik JPEG, więc jeśli „zmieściliśmy się” w ekspozycji ze światłami i
cieniami, to nie musimy prosić RAWy o pomoc. No, może trochę upraszczam, ale
istotne jest to, że pod względem poziomu szumów, szczegółów, wyostrzenia, JPEGi
dają radę. Co nie znaczy, że nie potrzebują naszej pomocy. Pierwszym,
obowiązkowym jej krokiem, jest przełączenie odszumiania z pozycji Normal na Low. Normal jest, poza
rzadkimi wyjątkami, bezużyteczna, a druga niemal uniwersalna. Wyjątki od tej
zasady są dwa, a dotyczą skrajnych czułości. Przy natywnej ISO 125, dla
uzyskania maksymalnej szczegółowości obrazu, odszumianie warto w ogóle wyłączyć.
Natomiast przy czułościach najwyższych, czyli ISO 6400 i 12800, ustawienie Normal powoduje, że zdjęcia, bez
szczególnego dyskomfortu, da się jeszcze oglądać w rozdzielczości ekranowej.
ISO 3200, wycinek poniżej. |
Kliknij by obejrzeć w pełnej rozdzielczości. |
Wyższej z czułości „programowych”, czyli ISO 25600 nie użyłem podczas testu. Natomiast spróbowałem niższej, czyli ISO 80 i uważam, że nie warto z niej korzystać. Wzrost szczegółowości obrazu trudno dostrzec, w odróżnieniu od wyraźnego zmniejszenia zakresu rejestracji w wysokich światłach. W takich sytuacjach często piszę, że ta obniżona czułość może przydać się w bardzo silnym oświetleniu, gdy zależy nam na pracy otwartą przysłoną. Jednak w przypadku Sony RX100 V nie ma to sensu. Jest on bowiem wyposażony w szary filtr 8-krotny oraz elektroniczną migawkę, której czasy sięgają 1/32000 s. Dodam przy okazji, że migawka centralna odmierzyć może 1/2000 s.
ISO 400, wycinek poniżej. |
Kliknij by obejrzeć w pełnej rozdzielczości. |
No dobrze, a czułości pośrednie? Tu spokojnie działamy sobie
aż do poziomu ISO 800, kiedy to szumów (odszumianie Low) w zasadzie jeszcze nie widać, lecz szczegółowość zdjęć
zauważalnie spada. I to jest wartość czułości maksymalna „do codziennego
użytku”. Można tu już rozważyć skorzystanie z RAWów, co pozwoli trochę
docyzelować obraz, lecz ja bym na dużo nie liczył. Jeśli już, to prędzej przy
ISO 1600. Tu JPEGi wyglądają już tak sobie. Inną opcją jest skorzystanie z
wieloklatkowej redukcji szumów, która w przypadku RX100 V, ustawiona na słabsze
odszumianie, bardziej dba o szczegóły niż o zupełnie odszumienie obrazu. Użycie
tej funkcji już przy ISO 800 daje dobre rezultaty, jest bardzo dobrym rozwiązaniem
przy ISO 1600, a w zasadzie jedynym sensownym przy ISO 3200. Choć tu szumy są
już dość wyraźne. A, oczywiście trzeba pamiętać, że korzystając z
wieloklatkowej redukcji możemy zapisywać jedynie JPEGi.
Przy niektórych zdjęciach nocnych, jasny, stabilizowany obiektyw pozwala na fotografowanie z ręki bez konieczności wychodzenia ponad czułość ISO 125. Tu 1/6 s, oczywiście 24 mm f/1.8. |
RAWy przydają się przede wszystkim gdy nie dajemy rady objąć
ekspozycją zarówno świateł, jak i cieni. Trochę pomaga funkcja DRO, lecz ona bywa kapryśna. Czasem
zgrabnie pomaga i przepalonym i smolistym fragmentom kadru, ale bywa, że
zupełnie ignoruje wysokie światła. Warto więc dobierając ekspozycję pamiętać o nich,
gdyż DRO na pewno pomoże cieniom, a jeśli niewystarczająco, to zawsze mamy w
zapasie RAWa. Ale tu też bywa różnie. Pewne kadry o dużej rozpiętości tonów dobrze
się obrabia w firmowym Image Data Converter, ale inne wychodzą zbyt HDRowo. Warto
wówczas spróbować wywołania ich w innym programie.
Motyw z dużą rozpiętością tonalną, ugryziony najpierw - nieskutecznie - JPEGiem, potem RAWem w Adobe Camera Raw, a na końcu, też RAWem, ale mocno HDRowo w firmowym Image Data Converter. |
Automatyczny balans bieli ponosi porażki wyłącznie w świetle
żarówek i świetlówek kompaktowych. Przy tym ciekawe, że w obu wypadkach zdjęcia
z RX100 V mają identyczny, ciepły odcień. W innych cyfrówkach świetlówki
kompaktowe dają dodatkowy zielony zafarb, ale tu nie. Przy tym wszystkim, zdjęcia
z Sony nie są jakoś mocno pomarańczowe, czy też brązowe – błąd w ustawianiu
temperatury barwowej duży nie jest. Jednak nijak nie można nazwać tych barw miłymi,
przyjemnymi, domowymi. Ogólnie rzecz biorąc, zachowanie ciut powyżej średniej.
Obiektyw tego Sony to nie żadne Sony, a Zeiss. Zakres jego
ogniskowych odpowiada małoobrazkowemu 24-70 mm, światło to f/1.8-2.8. O ile na
zakres niektórzy mogą marudzić – jedni, że za wąsko na dole, inni że za szeroko
na górze – to jasności nikt się nie czepia. I ja też tego nie zrobię. Niemniej
czuję się w obowiązku napisać, że „początkowe” światło f/1.8 szybko spada wraz
z wydłużaniem ogniskowej i f/2.8 obowiązuje już przy ogniskowej 35 mm.
Jak obserwuję publikowane zdjęcia z aparatów Sony rodziny
RX100, to potężna ich część została wykonana z użyciem dołu zooma. A gdy popatrzyłem
sobie na wykonane podczas testu zdjęcia, widzę że konstruktorzy Sony chyba taki
trend przewidzieli, gdyż zoptymalizowali obiektyw właśnie do pracy w tym
zakresie. Tłumacząc na polski: środek i góra ogniskowych jakościowo prezentuje
się mniej ciekawie niż dół.
Mam na myśli szczegółowość obrazu, gdyż do pozostałych
parametrów (winietowanie, dystorsja, aberracja chromatyczna) trudno mi się
odnieść. Chciałem i je sprawdzić, ale nie dało się. Przejrzałem dokładnie menu
i nie znalazłem opcji wyłączenia cyfrowych korekcji wad optyki. Są one po
prostu na stałe aktywne. W sumie trudno się dziwić przy takim maleńkim, jasnym
szkiełku sięgającym od szerokiego kąta aż „do portretu”.
O ile jednak winietowanie zostało skorygowane niemal w pełni
(troszkę go zostało przy najszerszym kącie), to dystorsja już nie. Ale żeby
było ciekawiej, trochę bardziej widać ją przy dłuższych ogniskowych, gdzie –
jak donosi Internet – naturalna, optyczna „beczka” wcale nie była silna. Nie została ona w pełni
skorygowana, w odróżnieniu od potężnej, podobno aż 4-procentowej, dystorsji
występującej przy 24 mm. Ta zastała cyfrowo zneutralizowana praktycznie do
zera. W sumie jednak tych wad nie należy się obawiać.
Ogniskowa 24 mm, przysłona f/1.8. Wycinki poniżej. |
Brzeg kadru po lewej, środek po prawej. Kliknij by obejrzeć w pełnej rozdzielczości. |
Natomiast ze szczegółowością obrazu jest tak: środek kadru w całym zakresie ogniskowych prezentuje się więcej niż dobrze już przy otwartej przysłonie. Dla pewności lepiej ją ciut przymknąć o działkę – mniej więcej do f/2.8 przy 24 mm i f/4 w środku i na końcu zakresu zooma. Jednak w dole zooma, dla centrum klatki, różnica pomiędzy f/1.8, a optymalnymi f/2.8-4, a nawet f/5.6 jest symboliczna. Dla brzegów różnica jest tam ciut większa, ale i tak podejrzanie skromna. Optimum jakości peryferii kadru to f/4-5.6. „Dyfrakcyjny”, ale jeszcze słabiutki spadek ostrości można zauważyć przy f/8, ale szczerze odradzam dopiero użycie f/11.
Środek, a szczególnie góra zakresu ogniskowych oznaczają
wyraźnie gorsze brzegi. Nie dość, że słabo one wyglądają przy otwartej
przysłonie f/2.8, to niechętnie poprawiają się przy jej przymykaniu. OK, f/5.6
daje już jakie takie rezultaty, ale na rewelacje na brzegach nie liczmy.
Ogniskowa 70 mm, f/2.8. Wycinki poniżej. |
Brzeg po lewej, środek po prawej. Kliknij by obejrzeć w pełnej rozdzielczości. |
W obiektywie siedzi system optycznej stabilizacji obrazu,
który przydaje się, gdyż – w każdym razie w moich rękach – Sony RX100 V jest
aparatem mocno ruszającym zdjęcia. Przy wyłączonej stabilizacji i czasie
naświetlania równym odwrotności (odpowiednika) ogniskowej, nie udawało mi się
uzyskiwać 100% ostrych zdjęć. Natomiast dwukrotne wydłużenie ekspozycji
powodowało, że nieruszonych ujęć było „aż” 20%. Stabilizacja okazała się więc
obowiązkowa. Pozwoliła mi ona na uzyskiwanie połowy ostrych ujęć przy
ekspozycjach 16-krotnie dłuższych niż „regulaminowe” i 80% przy 8-krotnie
dłuższych. Czyli, dla ogniskowej 70 mm, odpowiednio, przy 1/5 s i 1/10 s.
Oficjalny, formalny wynik mojego testu, to skuteczność na poziomie 3,5-4 działek
czasu. Jest więc dobrze, choć bez rewelacji.
Pod światło obiektyw daje radę, z rzadka tylko produkując słabe, pojedyncze plamy.
Pokazuję, co udało mi się uzyskać męcząc tego Zeissa. Po lewej przy 24 mm i f/1,8,
po prawej przy 70 mm i f/5.6.
|
Autofokus RX100 V został podciągnięty na bardzo wysoki
poziom dzięki implementacji w matrycy detekcji fazy z mnóstwem czujników
rozłożonych na dużym obszarze. Zasadniczo, powinna ona – znaczy, detekcja fazy
– mieć pozytywny wpływ przede wszystkim na sprawność ciągłego ostrzenia, choć i
przy pojedynczym powinna ją poprawiać. Ciągłego autofokusa tym razem nie
testowałem – uznałem, że przy ogniskowej sięgającej zaledwie 70 mm, rzecz nie
ma dużego znaczenia. Natomiast pojedynczy miał podczas mojego testu co robić,
gdyż zdjęcia wykonywałem w różnych warunkach, także w nocy i pod światło.
Autofokus Sony wyszedł z tych opresji bez szwanku. Racja, podczas całego testu ze
dwa razy pomylił się w ogniskowaniu obiektywu, i to solidnie. Raz, na ciemnym
motywie bez kontrastu. Drugi nie da się usprawiedliwić, chyba, że to ja – przy
bliskim motywie – poruszyłem aparatem przed wyzwoleniem migawki. W sumie wynik
bardzo dobry, również dlatego, że przy naprawdę trudnych zdjęciach nocnych Sony
nie mylił się wcale.
Dynamic Range Optimizer ustawiony na maksa, poprawił tak światła, jak i cienie. |
W tym wypadku DRO Lv5 ładnie rozjaśnił cienie, ale zupełnie zlekceważył wysokie światła. |
Na koniec jeszcze kilka zimowych, trójmiejskich widoczków:
Ogniskowa 70 mm, f/4. |
Ogniskowa 24 mm, f/1.8. |
Ogniskowa 24 mm, f/4. |
Ogniskowa 43 mm, f/2.8. |
Ogniskowa 48 mm, f/2.8. |
O, i tak ten RX100 V się prezentuje. Spodobał wam się? Bo mi
tylko częściowo – tak w każdym razie rzecz widziałem podczas testu i przez
jakiś czas po jego zakończeniu. Możliwości aparatu, zapas funkcji oraz
oczywiście efekty działania zasługują, jeśli nie na brawa, to co najmniej na
pochwałę z wpisem do dzienniczka. Ale mnie odstręczał sposób, w jaki musiałem
do tych wszystkich dobrodziejstw docierać. Nie będę powtarzał epitetów, których
używałem podczas testu oraz w złagodzonej formie tu, w artykule.
Z taką wizją jego podsumowania zabierałem się do pisania.
Wszystko zmieniło się, gdy z 10 dni temu przeczytałem tekst
Rafała Wylegały (z Sony Polska J) na jego Foto Pawlaczu.
Rafał napisał o fotografowaniu tanimi, prostymi aparatami i obiektywami.
Takimi, na które Poważni Fotografowie patrzą z politowaniem, a biorą do ręki z
obrzydzeniem. A nimi też można robić wspaniałe zdjęcia, byle skupić się na
łapaniu światła i kadru, a nie grzebaniu w ustawieniach sprzętu.
I wiecie, gdy to przeczytałem, olśniło mnie! Rafał napisał
swój tekst chyba specjalnie dla mnie! Ten Sony RX100 V jest, choć wcale nie
prostym i tanim, właśnie kompaktem do „łapania światła”. Takim kieszonkowym
notatnikiem fotograficznym. Wyciągasz go, włączasz, kadrujesz, robisz zdjęcie.
Bez specjalnego kombinowania, bo to grozi śmiercią lub kalectwem. Zdjęciom
rzecz jasna. Używany w ten sposób daje mnóstwo satysfakcji, podczas gdy próby dopicowania
ustawień wręcz przeciwnie.
Co wcale nie znaczy, że cały ten potężny zapas funkcji
został dodany bez sensu. Oczywiście, że nie! Gdy naprawdę potrzebujemy jakiegoś
wyrafinowanego trybu, a mamy chwilkę czasu by go włączyć, by poprzestawiać to i
owo, bogactwo RX100 V może nam się przydać. Jednak nie kupujmy tego aparatu dla
wspomnianego bogactwa, a dla umiejętności produkowania wspaniałych technicznie
zdjęć przy naszym jak najskromniejszym udziale.
Podoba mi się:
+ mikroskopijność
+ potężne możliwości
+ jakość zdjęć
- dostęp do funkcji
TEST: Panasonic TZ100 – maleństwo z klasą
TEST: Panasonic FZ82 – jak Legoland długi i szeroki
TEST: Sony RX10 II – gotycki test wszystkomającego kompakta
TEST: Panasonic Lumix FZ1000
TEST: Panasonic FZ82 – jak Legoland długi i szeroki
TEST: Sony RX10 II – gotycki test wszystkomającego kompakta
TEST: Panasonic Lumix FZ1000
Hmm, nie Wylęgały ale Wylegały! :)
OdpowiedzUsuńO, rany! Dzięki, już koryguję. I przepraszam za błąd. Rafał, szczególnie Ciebie.
UsuńAstronomiczna cena jednak skutecznie odstawia ten aparat na bok podczas wyboru.
OdpowiedzUsuńNiestety, tak jest. Dobre choć to, że wersje III i IV prezentują się całkiem przyzwoicie. To w odróżnieniu od rodziny RX10, gdzie najnowsza wersja III jest jedyną sensowną. A jej cena ma więcej wspólnego z psychiatrią, niż z astronomią.
Usuń