W teście Panasonica GX7 z jesieni 2014 roku (LINK), opisałem
go jako dobry wstęp do dalszego rozwoju wielce obiecującej serii bezlusterkowców,
łączących w sobie wyrafinowanie Lumixów GH i kompaktowość GF. Premiera
Panasonica GX8 i jego dane katalogowe ucieszyły mnie, bo potwierdziły zarówno moje
oczekiwania względem rozwoju serii GX, jak i typowania co do zawartości
aparatu. No i świetnie! Teraz wypadałoby sprawdzić, czy w praktyce wygląda to
równie pięknie.
Po pierwsze, wygląda efektowniej i poważniej. Mówiąc wprost,
to wielka cegła! Choć jeśli ktoś nie ma na co dzień do czynienia z
bezlusterkowcami μ4/3, a z lustrzankami, to może tego nie odczuć. Sygnałem, że
to duży aparat, może być stosunek jego wielkości do dołączonego zooma
standardowego. 12-35/2,8 pasuje jak ulał, ale 14-42 już wygląda na za mały, a
12-32 wręcz znika przytłoczony przez aparat. Gdy postawimy GX8 obok któregoś
Olympusa, to już dobrze widać że to inna klasa gabarytów. A w porównaniu z
braćmi z serii GM, to wręcz potwór! Zresztą, co ja się będę rozpisywał.
Spójrzcie na zestawienie poniżej, które wykonałem dzięki portalowi camerasize.com.
Patrząc na to zagadnienie z drugiej strony, trudno mi sobie wyobrazić,
że ten Lumix mógłby być mniejszy. Tam naprawdę nie ma jak zaoszczędzić na
wymiarach. Duży wizjer plus ekran na przegubie powodują, że na tylnej ściance
wcale nie pozostaje dużo miejsca. Według mnie jest go nawet za mało. W aparacie
tej klasy zdecydowanie wolałbym, by nawigator i sąsiadujące przyciski były większe.
Zwłaszcza zimą, przy fotografowaniu w rękawiczkach.
Ale już góra aparatu jest dobrze zwymiarowana. Dwupiętrowe pokrętło automatyk / korekcji obsługuje się bardzo wygodnie, podobnie jak dwa pokrętła zmiany wartości funkcji. Przycisk w środku tego tylnego, analogicznie do olympusowskiej dźwigienki „1/2”, służy zmianie ustawianych przez pokrętła funkcji. Standardowo służą one oczywiście do ustawiania czasu i przysłony, ale wciśnięcie przycisku daje dostęp do dwóch funkcji wybranych z 16 możliwych. A to zaledwie drobna część customizacyjnej potęgi tego Lumixa. Aż mnie ścięło, gdy w menu zobaczyłem ile GX8 ma definiowalnych klawiszy. 13! Nieźle, co? Do tego dochodzi podręczne Q.MENU zawierające 10 wybranych przez nas funkcji. Plus oczywiście dotykowy ekran, z moją ulubioną, specyficzną dla Panasoniców funkcją, czyli dotykowym ustawianiem położenia pola ostrości na ekranie, w czasie gdy kadrujemy przez wizjer.
Na zdjęciu obok widać wiele elementów aparatu, ale podpis przy nim poświęcę wizjerowi, bo jest tego wart. Technologia OLED, to pierwsze. Druga rzecz, to wysoka rozdzielczość 2,36 mln pikseli. I trzecia, powiększenie obrazu wynoszące aż 1,54×. To przecież
odpowiada małoobrazkowemu powiększeniu 0,77×! Kojarzę tylko dwa aparaty lepsze pod tym względem: Sony
A7R/S_II. One mogą poszczycić się powiększeniem aż (aż?) 0,78×.
Ale już góra aparatu jest dobrze zwymiarowana. Dwupiętrowe pokrętło automatyk / korekcji obsługuje się bardzo wygodnie, podobnie jak dwa pokrętła zmiany wartości funkcji. Przycisk w środku tego tylnego, analogicznie do olympusowskiej dźwigienki „1/2”, służy zmianie ustawianych przez pokrętła funkcji. Standardowo służą one oczywiście do ustawiania czasu i przysłony, ale wciśnięcie przycisku daje dostęp do dwóch funkcji wybranych z 16 możliwych. A to zaledwie drobna część customizacyjnej potęgi tego Lumixa. Aż mnie ścięło, gdy w menu zobaczyłem ile GX8 ma definiowalnych klawiszy. 13! Nieźle, co? Do tego dochodzi podręczne Q.MENU zawierające 10 wybranych przez nas funkcji. Plus oczywiście dotykowy ekran, z moją ulubioną, specyficzną dla Panasoniców funkcją, czyli dotykowym ustawianiem położenia pola ostrości na ekranie, w czasie gdy kadrujemy przez wizjer.
Prawa i lewa strona aparatu pokryte są mało poślizgową niby
skórą. To nie to co porządna guma w najlepszych lustrzankach, ale narzekać mogę
tylko na odczucia, a nie na wyślizgiwanie się Lumixa z dłoni. Choć przyznaję,
że uchwyt mógłby bardziej wystawać z korpusu. Korpusu – nie mogę nie uzupełnić
– metalowego (poza dolną pokrywą) i uszczelnionego. To dopiero trzeci, po GH3 i
GH4, uszczelniony bezlusterkowiec Panasonica. Pewnym negatywnym skutkiem owego
uszczelniania była konieczność zastosowania gumowej klapki gniazd po lewej
stronie aparatu. Przyzwyczaiłem się do typowych dla Panasoniców wygodnie otwieranych,
sztywnych plastikowych drzwiczek, a tu trafiłem na gumę. Cóż, uszczelnienie
drzwiczek nie byłoby łatwym zadaniem.
Karta pamięci w komorze akumulatora? Trochę wstyd w tej klasie aparatów. Dobre choć to, że nawet duża płytka statywowa nie przeszkadza w otwieraniu komory. |
To tylko drobny fragment chluby Lumixa GX8, jaką są jego
zdjęcia seryjne. Przy użyciu migawki szczelinowej potrafi strzelać 8 klatek/s.
Niby żadna rewelacja, ale w tym trybie może on zapisać liczbę JPEGów ograniczoną
jedynie pojemnością karty. Oczywiście jeśli tylko ta jest odpowiednio szybka –
ja sprawdzałem na SanDisku z zapisem 90 MB/s. A RAWy? 40 w serii, więc też
bardzo dobrze. I to wszystko bez umiejętności korzystania ze standardu UHS-II. Miła
niespodzianka spotkała mnie po przełączeniu się na migawkę elektroniczną.
Wówczas producent obiecuje przyśpieszenie serii do 10 klatek/s, a mi w teście
jak nic wychodziło 13 klatek/s. Tylko się cieszyć!
Stabilizacja obrazu korzysta a najbardziej zaawansowanego obecnie
rozwiązania, redukowania rozmazań obrazu ruchami zarówno matrycy, jak i służącemu
temu celowi członowi obiektywu. Po panasonicowemu system ten nazywa się Dual I.S. Żeby to jednak działało, do
GX8 trzeba dołączyć współpracujący z tym systemem obiektyw. Bo nie wszystkie to
umieją. Mam na myśli optykę Panasonica, bo na Dual I.S. z olympusowymi obiektywami nie mamy szans. O wynikach
działania stabilizacji jeszcze napiszę.
Wśród funkcji GX8 znajdziemy intervaltimer z montażem filmów
poklatkowych w aparacie oraz wielokrotną ekspozycję. Jeśli i to nie wywołuje u
oglądających nasze zdjęcia Efektu Wow!, możemy wspomóc się filtrami efektowymi,
których znajdziemy ze dwa tuziny.
Brakuje mi GPSa, ale jest WiFi i NFC. Wywoływanie RAWów w
aparacie? Proszę bardzo!
Obok typowych funkcji służących do obniżania kontrastu,
czyli iDynamic oraz 3-klatkowego
HDRa, mamy możliwość krzywienia krzywej naświetlania. Wyginać ją możemy w dwóch
przedziałach (jasne i ciemne partie kadru), a zakresy regulacji są naprawdę
spore. A nawet za duże, bo w teście wyszło, że np. rozjaśnianie świateł wpływa
nie tylko na średnio jasne i mocno jasne części obrazu, ale też na najwyższe
światła. Jak wpływa? Przepalając je. Korzystając z tej funkcji warto więc
uważać, by nie prze… giąć krzywej za bardzo.
Część wad dołączonego do aparatu obiektywu jest korygowana
nieodwołalnie – chodzi o dystorsję i boczną aberrację chromatyczną. Ale już
sami możemy zdecydować o użyciu korekcji winietowania i dyfrakcji.
Kadr do prezentacji działania korekcji dyfrakcji. Wycinki zdjęć testowych prezentuję obok. Widać, że tej funkcji warto używać, choć nie w pełni likwiduje ona skutki zbyt silnego przymykania przysłony. |
Jednocześnie z premierą tego aparatu latem 2015 roku, Panasonic ogłosił stworzenie nowatorskiej funkcji Post Focus, pozwalającej ustawić ostrość na zdjęciu już po jego wykonaniu. Rzecz polega na naświetleniu serii zdjęć w rozdzielczości 4K przy 30 klatkach/s. Do każdego zdjęcia ostrość jest ustawiana innym czujnikiem AF z zestawu 49 – jeśli oczywiście każdym da radę. Przeglądając serię wybieramy zdjęcie z najlepiej ustawioną ostrością. Pomysłowe, choć trochę loteria. Post Focus nie zostało jednak natywnie włożone do GX8, a umożliwił to dopiero firmware 2.0 dostępny od jesieni 2015. Tyle, że nie było mi dane przetestować tej funkcji, gdyż testowy egzemplarz aparatu nie umożliwiał upgrade’u wewnętrznego oprogramowania. Był to po prostu egzemplarz przedprodukcyjny z oznaczeniem firmware’u znacznie mniejszym od 1.0. To już taka nieciekawa tradycja Panasonica, zresztą nie tylko polskiego, udostępniania do testu właśnie takich, niedorobionych, czy też niepewnych sztuk sprzętu.
A to często ma, i miało też tym razem, wpływ na wyniki testu. Zauważałem pewien brak pewności w działaniu pojedynczego autofokusa, który czasami, już po potwierdzeniu ostrości, zwlekał z umożliwieniem wyzwolenia migawki. Jedna z „inteligentnych” funkcji tego Panasonica, iResolution, czyli podwyższanie szczegółowości zdjęć, po prostu nie wypracowywała jakichkolwiek efektów. No, poza podwyższeniem kontrastu. Stabilizacja obrazu w wykonaniu samej matrycy uzyskała wynik niedostateczny, a Dual I.S. ciut tylko lepszy. Inne wyniki nie budziły dużych wątpliwości, ale być może z docelowym firmwarem byłyby jeszcze lepsze.
Zacznę od wspomnianej stabilizacji. Pierwszy test wykonałem
z użyciem niestabilizowanego standardu 25 mm f/1,7, więc musiała wykazać się
sama stabilizacja matrycy. I co? Prawie nic, bo skuteczność wypadła na poziomie
jednej działki. Wstyd! Potem założyłem zooma 45-175 mm, który nie dostępuje
zaszczytu współpracy z systemem Dual I.S., więc musiał redukować rozmazania
obrazu we własnym zakresie. I robił to bardzo skutecznie, pozwalając fotografować
z czasami o 3,5-4 działki dłuższymi niż przy stabilizacji wyłączonej. A na
koniec do aparatu dołączyłem zooma 14-42 mm, też wyposażonego w stabilizację
optyczną, ale dedykowanego do współpracy z Dual I.S. I znowu bida, bo wynik
okazał się jedynie symbolicznie lepszy od uzyskanego przy samej stabilizacji
matrycy. Ale to na pewno wynik braku docelowego oprogramowania aparatu. Testy,
które napotkałem w sieci (np. ten: LINK)
pokazują, że i Dual I.S. daje radę.
Choć i tak wcale nie lepiej niż sama stabilizacja optyczna z mojego testu
długiego zooma.
Przetwornik obrazu Panasonica GX8 liczy 20 mln pikseli, co
jest na dziś rekordowo dużą liczbą. Żaden inny bezlusterkowiec μ4/3 nie posiada
tak mocno zagęszczonej matrycy. Na dziś, bo gdzieś tam czai się nowy Olympus,
który w najbliższych dniach dorówna temu Lumixowi. Dorówna albo i przebije
liczbą komórek, ale czy rozdzielczością zdjęć? Będzie mu trudno, gdyż GX8
„produkuje” aż 2900 lph, co jest wynikiem godnym matrycy 24 MPx, a świetnym
wziąwszy pod uwagę, że pochodzi z 20 Mpx. Tę rozdzielczość widzimy zarówno na
JPEGach z aparatu, jak i na RAWach. Jedyną istotniejszą różnicą między nimi
jest mora, która na RAWach pojawia się zdecydowanie częściej niż na JPEGach.
Ale bez tragedii. Nie ma zauważalnej różnicy pomiędzy rozdzielczością dla
natywnej czułości ISO 200 i obniżonej ISO 100. Duże bogactwo pikseli przekłada
się na obostrzenia w przymykaniu przysłony obiektywu. Po prostu limit
dyfrakcyjny dla 20 Mpx na matrycy rozmiaru 4/3 cala teoretycznie leży na
poziomie f/4,9. Nisko! Silniejsze przymknięcie przysłony może już powodować
obniżenie rozdzielczości obrazu, choć w praktyce będziemy to widzieć tak gdzieś
przy f/11, a f/8 wygląda jeszcze na bezpieczne. Cieszy obecność w GX8 funkcji
redukcji efektów dyfrakcji, zwłaszcza że funkcja ta – w odróżnieniu od iResolution – działa. Cudów się jednak
nie spodziewajmy. Poniżej prezentuję wycinki zdjęć wykonanych przy f/16 bez tej
korekcji oraz z jej użyciem plus z referencyjnego przy f/5,6. Tak czy inaczej,
z funkcji tej warto korzystać. Przy okazji dodam, że korekcję winietowania też polecam
uwadze, zwłaszcza że działa ona skuteczniej niż ta od dyfrakcji.
Matryca jest dokładnie wpisana w koło pola widzenia
obiektywu. To oznacza, kąt widzenia w poziomie jest identyczny dla wszystkich podstawowych
formatów zdjęć, czyli 4:3, 3:2 i 16:9. O Multi Aspect Ratio z Lumixów GH możemy
tylko pomarzyć. RAWy zawsze rejestrowane są w „pełnym” formacie 4:3, więc jeśli
uznamy, że przycięcie JPEGa do 3:2 było błędem, możemy z RAWa odtworzyć pełniejszy
kadr.
Kadr do testu szczegółowości obrazu dla poszczególnych czułości matrycy. Wycinki prezentuję obok. |
Wspomniałem już o rozdzielczości przy najniższych czułościach, teraz czas przejść do zależności jakości zdjęć od czułości. Rozdzielczość przy ISO 100 i ISO 200 jest identyczna, ale zakres dynamiczny dla „sztucznej” ISO 100 lekko spada. Na tyle lekko, że można się nawet pokusić o korzystanie z tej czułości na co dzień, zwłaszcza gdy lubimy pracować otwartą przysłoną. Jeśli upierać się będziemy przy ISO 200, to też damy radę silnemu światłu, oczywiście dzięki elektronicznej migawce i jej najkrótszemu czasowi 1/16000 s. To niby nie to samo, co 1/32000 s w Fuji, ale nie ma co narzekać.
Wysoka szczegółowość obrazu utrzymuje się do ISO 400.
Mógłbym napisać, że tylko do ISO 400, ale to przecież mocno zagęszczona matryca
4/3 cala, więc nie ma co liczyć na to, by ISO 800 dobrze się w tym względzie
sprawowało. Natomiast najwyższą użyteczną czułością jest, jak dla mnie, ISO
1600. Niby z dobrze naświetlonego przy ISO 3200 RAWa coś tam się wyciągnie, ale
to już należy zaliczyć do sytuacji nadzwyczajnych. Także dla ISO 1600 polecam
przejście przez RAW, choć nie jest to konieczne. W każdym razie, jeśli
planujemy korzystać z JPEGów, postarajmy się nie niszczyć zdjęć redukcją
szumów. GX8, jak i inne Lumixy, daje możliwość precyzyjnego doboru poziomu
odszumiania w zakresie +/- 5 działek. Zgodnie z przewidywaniami, domyślny
poziom 0 i wyższe, skutecznie i dokładnie usuwają szumy wraz ze szczegółami zdjęć,
więc skupiać się powinniśmy na wartościach ujemnych. Gdy pooglądałem zdjęcia
testowe, okazało się, że obowiązują bardzo proste zasady doboru optymalnego
poziomu odszumiania. Wygląda na to, że do poziomu ISO 200 wszelkie odszumianie
jest wyłączone, więc to co ustawimy ręcznie i tak nie ma znaczenia. Ale już
przy czułościach wyższych ma. Dla ISO 400 i ISO 800 pracowałbym na poziomie
odszumiania -4, a dla ISO 1600 na -3. Dobra, jeśli ktoś ciekawy, to dla ISO
3200 optimum to także -3.
Do tej pory nic nie pisałem o wyższych czułościach, bo jak
pewnie zorientowaliście się, nie warto. Ale dla porządku: GX8 dysponuje nie
tylko ISO 6400, ale także ISO 12800, a nawet ISO 25600. Jakość zdjęć przy tej
najwyższej czułości wcale nie jest taka tragiczna… jeśli porównamy z ISO 3,2×106 Nikona D5.
To zdjęcie wykonałem na potrzeby testu osiowej aberracji chromatycznej obiektywu 25 mm f/1,7. Widać, że ostrość została ustawiona za bardzo z przodu. W takich sytuacjach warto pamiętać, że oprócz typowej dla Lumixów, łatwo dostępnej regulacji pola AF, mamy też „punktowe” pole Pinpoint. W tym wypadku bardzo by się przydało. A ja nawet o nim nie pomyślałem, uznając że najmniejsza standardowa ramka zapewni w zupełności wystarczającą precyzję.
Ze spraw dotyczących jakości obrazu, dotknę jeszcze automatycznego balansu bieli, którego lepiej nie używać w sztucznym świetle. U poprzednika, czyli Lumixa GX7, rzecz wyglądała nieciekawie i bardzo liczyłem na poprawę u następcy. A tu nic. Jak było żółtozielono przy świetlówkach kompaktowych, tak i pozostało. Jak było ciepło przy żarówkach, tak nadal jest. Szkoda!
To zdjęcie wykonałem na potrzeby testu osiowej aberracji chromatycznej obiektywu 25 mm f/1,7. Widać, że ostrość została ustawiona za bardzo z przodu. W takich sytuacjach warto pamiętać, że oprócz typowej dla Lumixów, łatwo dostępnej regulacji pola AF, mamy też „punktowe” pole Pinpoint. W tym wypadku bardzo by się przydało. A ja nawet o nim nie pomyślałem, uznając że najmniejsza standardowa ramka zapewni w zupełności wystarczającą precyzję.
Ze spraw dotyczących jakości obrazu, dotknę jeszcze automatycznego balansu bieli, którego lepiej nie używać w sztucznym świetle. U poprzednika, czyli Lumixa GX7, rzecz wyglądała nieciekawie i bardzo liczyłem na poprawę u następcy. A tu nic. Jak było żółtozielono przy świetlówkach kompaktowych, tak i pozostało. Jak było ciepło przy żarówkach, tak nadal jest. Szkoda!
Na koniec sprawa autofokusa, o którym już wcześniej
napomknąłem. GX8 przy ciągłym autofokusie korzysta z systemu DFD, czyli Depth From Defocus. Ktoś z was jeszcze nie wie jak to działa?
Pewnie tak, więc skrótowo opiszę. Panasonic
nie wbudowuje w matryce detekcji fazy i korzysta wyłącznie z autofokusa
kontrastowego. Teoretycznie oznacza to porażkę ciągłego AF. W praktyce jednak
nie. Rzecz opiera się na bazie danych o wyglądzie nieostrości dla różnych
ogniskowych i ustawionych odległości. Baza ta oczywiście obejmuje (niemal)
wszystkie wymienne obiektywy Panasonica i Leiki oraz obiektywy wbudowane w
kilka kompaktów używających DFD.
Porównując wygląd nieostrości w momencie rozpoczęcia ogniskowania z pozycjami
bazy danych, aparat wie jaki mniej więcej jest prawidłowy dystans ostrości i
może natychmiast ruszyć w tamtą stronę. Szybko dojeżdża obiektywem w pobliże
domniemanego ustawienia, a dopiero tu włącza się detekcja kontrastu i
doprecyzowuje ostrość. Przyznaję, że z początku brzmiało mi to jak typowe marketingowe przechwałki. Ale jednak działa –
i to świetnie – co miałem już okazję sprawdzić na Lumixach GH4 i FZ1000. W przypadku
GX8 DFD również jest bardzo szybki i
celny. Jest jednak ale, najprawdopodobniej wynikające z niedopracowanego
oprogramowania testowego egzemplarza aparatu. Bo dziwna rzecz: miałem duże
problemy z prowadzeniem w ciasnym kadrze szybko jadących samochodów. Miało to
miejsce przy seriach 6 klatek/s, kiedy to podgląd kadru przed każdym strzałem
powinien dawać niemal pewność trafienia. A tu jakoś nie dawał i czułem się
niewiele bardziej komfortowo niż przy 8 klatkach/s, kiedy to zamiast kadru widać
podgląd wykonanych zdjęć. Będę musiał przyjrzeć się jak sprawy się mają w
seryjnym egzemplarzu GX8. Ale tak czy inaczej, moje mniej lub lepiej trafione
kadry świadczą, że ten pomysł na autofokus sprawdza się naprawdę dobrze.
Film prezentowany poniżej wykonałem przy ogniskowej 175 mm, przysłonie f/5,6, 8 klatkach/s i oczywiście w trybie ciągłego autofokusa. Prędkość samochodu to ok. 80 km/h.
Film prezentowany poniżej wykonałem przy ogniskowej 175 mm, przysłonie f/5,6, 8 klatkach/s i oczywiście w trybie ciągłego autofokusa. Prędkość samochodu to ok. 80 km/h.
Po tym teście mam
trochę mieszane odczucia. Mieszane, bo spodziewałem się wspaniałego połączenia
kompaktowego bezlusterkowca z możliwościami GH4. I niby dostałem to czego
chciałem, ale tak nie całkiem. Nawet nie to, że aparat jest duży – to przecież
wiadomo było już od premiery. Nie to, że nie poprawiono automatycznego balansu
bieli, czy też bardziej ubogo niż w GH4 prezentują się funkcje filmowe. Nie,
chodzi o brak pewności jak ten aparat NAPRAWDĘ działa. Czy te problemy z
podglądem serii zdjęć, to sprawa niefinalnego firmware’u, czy ten typ tak ma
mieć docelowo? Wahania w pracy AFS to norma, czy chwilowa niedoróbka? Czy iResolution i stabilizacja matrycy
naprawdę mają działać tak słabiutko, czy nie? No dobrze, a gdyby okazało się,
że finalny egzemplarz aparatu funkcjonowałby dokładnie tak jak testowy, jak bym
go ocenił? Hm… wcale nie tak źle. Bo wypunktowanych kilka niedociągnięć w
działaniu nie jest w stanie zamaskować mnóstwa pozytywów. Bardzo wysoki poziom
indywidualizacji sterowania, uszczelnienia, odchylany wizjer o dużym
powiększeniu, gibany ekran, wysoka rozdzielczość obrazu, bardzo sprawnie
wykonywanie i zapisywane serie zdjęć, autofokus ze szczególnie dobrze
działającym trybem ciągłym… długo by wymieniać. Nawet w takiej niedorobionej
formie, Lumix GX8 to bardzo dobry aparat. A jeśli – obiecuję, sprawdzę to! –
egzemplarz z finalnym firmwarem sprawować się będzie pod dwoma, trzema
względami lepiej niż mój testowy, gotów jestem okrzyknąć go najlepszym
bezlusterkowcem μ4/3.
+ wszechstronność
+ świetny AF-C
+ zdjęcia seryjne
Nie podoba mi się:
- AWB w sztucznym
świetle
- stabilizacja
matrycy
Zajrzyj też tu:
TEST: Panasonic Lumix FZ1000
TEST: Panasonic 25 mm f/1,7 – tylko pochwalić!
TEST: Fujifilm X-T10 – skromnie i klasycznie
TEST: Panasonic Lumix GM5
TEST: Sony A7 Mk II - Troszkę po nowemu
TEST: Olympus OM-D E-M5 Mark II
TEST: Panasonic Lumix GX7 - Uwertura, ale do czego?
TEST: Sony A6000 - W oczekiwaniu na…
TEST: Sony α6500: się ulepszamy, się cenimy i…
TEST: Olympus OM-D E-M10 - Tanie może być piękne
TEST: Panasonic 25 mm f/1,7 – tylko pochwalić!
TEST: Fujifilm X-T10 – skromnie i klasycznie
TEST: Panasonic Lumix GM5
TEST: Sony A7 Mk II - Troszkę po nowemu
TEST: Olympus OM-D E-M5 Mark II
TEST: Panasonic Lumix GX7 - Uwertura, ale do czego?
TEST: Sony A6000 - W oczekiwaniu na…
TEST: Sony α6500: się ulepszamy, się cenimy i…
TEST: Olympus OM-D E-M10 - Tanie może być piękne
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz